چکیده:
این مطالعه با هدف ارائه الگوی کمی پاسخگویی سازمانی بر مبنای اعتماد عمومی در سازمانهای دولتی ایران می باشد. روش این پژوهش کمی بوده و به لحاظ هدف در زمره مطالعات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 250 نفر از مدیران و مسئولین سازمانهای دولتی استان اردبیل بوده و نمونهگیری در این پژوهش بطور کل شماری صورت گرفته است. ابزار پژوهش عبارت است از پرسشنامه محقق ساخته پاسخگویی سازمانی با رویکرد اعتماد عمومی. لذا این پرسشنامه تهیه و در بین مدیران سازمانهای دولتی توزیع گردید و سپس بعد از جمعآوری مشخص گردید که در حدود 234 پرسشنامه تکمیلی گردآوری شده است. جهت آتالیز از آمار توصیفی جهت توصیف معرفهای جمعیتشناختی و توصیف مقولات و از آمار استنباطی نیز جهت تحلیل کمی مدل استفاده گردید. تحلیل آماری بر روی 31 مقوله و 96 زیرمقوله در قالب شش بعد شرایط علی (5 مضمون)، عوامل مداخلهای (5 مضمون)، بسترهای حاکم و یا شرایط زمینهای (5 مضمون)، هسته یا پدیده اصلی (6 مضمون)، راهبردها و استراتژیها (6 مضمون) و پیامدها و نتایج (4 مضمون) که اجزاء چارچوب مفهومی را تشکیل داده بررسی گردید، نتایج تحلیل عاملی تائیدی نشان داد که بارهای عاملی مشاهده شده برای تمام فاکتورها بیشتر از 3/0 که در بازه قابل قبول هستند و همچنین آزمون T- value معناداری نیز که بزرگتر از 96/1 مشاهده گردید، و این نشان دهنده برازش مدل ساختاری و تائید مدل کیفی میباشد.
Abstract This study aims to present a quantitative model of organizational accountability based on public trust in Iran's government organizations. The method of this research is quantitative and in terms of its purpose, it is among descriptive-correlational studies. The statistical population of this research includes 250 managers and officials of government organizations in Ardabil province, and the sampling in this research was done as a whole. The research tool is a researcher-made questionnaire of organizational accountability with a public trust approach. Therefore, this questionnaire was prepared and distributed among the managers of government organizations, and then after collecting it, it was found that about 234 supplementary questionnaires were collected. For the analysis, descriptive statistics were used to describe the demographic characteristics and categories, and inferential statistics were used for the quantitative analysis of the model. Statistical analysis on 31 categories and 96 subcategories in the form of six dimensions of causal conditions (5 themes), intervening factors (5 themes), governing platforms or background conditions (5 themes), core or main phenomenon (6 themes), strategies and strategies (6 themes) and consequences and results (4 themes) which form the components of the conceptual framework were examined, the results of confirmatory factor analysis showed that the observed factor loadings for all factors were greater than 0.3 which are within the acceptable range and also the test A significant T-value was also observed, which was greater than 1.96, and this indicates the fit of the structural model and the confirmation of the qualitative model.