چکیده:
یکی از مسائل مهم در تاریخ تفکر بشر مخلوق یا نامخلوقبودن عالم هستی بوده است. فیلسوفان پیش از ارسطو، هریک بهنوعی قائل به ازلی و غیرمخلوقبودن عالم هستی بودهاند. ارسطو با قائلشدن به ازلیت مقولههای حرکت، زمان، و ماده را مؤلفههای اصلی عالم هستی دانسته است و حکم به ازلی و غیرمخلوقبودن جهان هستی میدهد. از این حیث است که خدای ارسطو درمقام علت فاعلی عالم هستی، فقط محرک عالم است و هستیبخش آن قلمداد نمیشود. در ادیان ابراهیمی، ازجمله اسلام، خالقیت خداوند امری مسلم و بدیهی تلقی میشود. ازاینرو، ابن سینا در مسئلۀ آفرینش عالم از ارسطو فاصله میگیرد. درواقع، تصویر سینوی از عالم هستی و خداوند و رابطۀ این دو با هم متفاوت با تصویری میشود که ارسطو ارائه میدهد. ابن سینا با تقسیم حدوث به ذاتی و زمانی مدعی میشود که ازلیبودن عالم ازحیث زمانی مستلزم آن نیست که عالم هستی مخلوق خداوند نباشد. از این حیث نزد بوعلی خداوند علت فاعلی عالم است؛ صرفاً محرک نیست، بلکه معطی وجود به عالم هستی نیز تلقی میشود. آگوستین، فیلسوفی است که در درجه اول، اندیشهاش بر محور مسئله «رابطة نفس انسان با خدا» شکل گرفته و کتاب «اعترافات» او که مربوط به حدیث نفس انسان شناخته شده گواه بر این مسئله است. ازاینرو، نمیتوان انتظار داشت که وی مسائل مربوط به جهان مادی را بررسی کند و مسائل خشک و خاص فلسفی را به نظاره بنشیند.
Philosophers before Aristotle believed in a kind of primacy and non-creation of the universe. Aristotle, believing in the primordiality of the categories of motion, time, and matter, considers the main components of the universe and rules that the universe is primordial and non-creature. It is in this sense that Aristotle's God, as the actual cause of the universe, is only the stimulus of the universe and is not considered its existence. In the Abrahamic religions, including Islam, the creation of God is taken for granted. Hence, Ibn Sina distances himself from Aristotle in the matter of the creation of the universe. In fact, the Sinaitic image of the universe and God and the relationship between the two are different from the image presented by Aristotle. Ibn Sina, by dividing the occurrence into essence and time, claims that the eternity of the universe in terms of time does not require that the universe is not a creation of God. In this sense, according to God, God is the active cause of the universe; It is not only a stimulus, but it is also considered to be the giver of existence to the universe. Augustine is a philosopher whose thought is primarily based on the question of the "relationship of the human soul with God" and his book "Confessions",Hence, one cannot expect him to study the issues of the material world and to observe dry and specific philosophical issues.