چکیده:
با توجه به اهمیت نقش تربیت بدنی در تعلیم و تربیت از دوره آموزش ابتدایی، هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش کلاس-های ضمن خدمت بر عملکرد حرفه ای معلمان تربیت بدنی شهر مشهد بود. نمونه ی آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل 60 معلم تربیت بدنی دوره تحصیلی ابتدایی نواحی آموزش و پرورش شهر مشهد بودند که 30 نفر از آنها در طول سال های تحصیلی 1400-1396 در دوره های آموزش ضمن خدمت در هر سه دوره روش ها و فنون تدریس، مدیریت کلاس و سنجش و اندازه گیری شرکت کرده بودند و 30 نفر دیگر در این کلاس ها شرکت نکرده بودند. اطلاعات تدریس کلاسی، کلاس داری و ارزشیابی کلاسی از طریق چک لیست مشاهده و وضعیت تحصیلی دانش آموزان از طریق فرم ثبت نمرات دانش آموزان جمع آوری شد. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که تفاوت معناداری بین تدریس کلاسی، کلاس داری، ارزشیابی کلاسی و وضعیت تحصیلی دانش آموزان معلمان تربیت بدنی که به کلاس های ضمن خدمت رفته بودند و آنهایی که به کلاس های ضمن خدمت نرفته بودند، وجود ندارد (P>0.05). به نظر می رسد باید تجدید نظر اساسی در خصوص نحوه اجرای این کلاس ها از طریق درگیر کردن خود معلمان در یادگیری از طریق کنکاش و پژوهش ایجاد شود.
خلاصه ماشینی:
نمونهی آماري مورد مطالعه در اين پژوهش شامل 60 معلم تربیت بدنی دوره تحصیلی ابتدایی نواحي آموزش و پرورش شهر مشهد بودند كه 30 نفر از آنها در طول سالهاي تحصيلي 1400-1396 در دورههاي آموزش ضمن خدمت در هر سه دوره روشها و فنون تدريس، مدیریت کلاس و سنجش و اندازه گیری شركت كرده بودند و 30 نفر دیگر در این کلاسها شرکت نکرده بودند.
در تاييد پيامدهاي حاصل از آموزشهاي حين خدمت ميتوان به بررسيهاي انجام شده در ارتباط با دورههاي آموزش ضمن خدمت معلمان اشاره نمود كه در آن نشان داده شده است اين نوع آموزشها موجب پايبندي بيشتر به قوانين سازماني، افزايش همكاري در مدرسه، افزايش توانايي تدوين در معلمان و بهبود عملكرد تحصيلي شاگردان ميشود (چاپمن و ویلسون 1999).
جامعهي آماري مورد مطالعه در اين پژوهش كليهي معلمان تربیت بدنی دوره تحصیلی ابتدایی نواحي آموزش و پرورش شهر مشهد بودند كه در طول سالهاي تحصيلي 1400-1396 در دورههاي آموزش ضمن خدمت و هر سه دوره روشها و فنون تدريس، مدیریت کلاس و سنجش و اندازه گیری شركت كرده بودند.
3- بحث براساس اطلاعات به دست آمده از اين پژوهش، هيچ يك از دورههاي آموزش ضمن خدمت شهر مشهد در زمينه روشها و فنون تدريس، مدیریت کلاس و سنجش و اندازه گیری ویژه دبیران تربیت بدنی آموزش ابتدایی، بر عملكرد حرفهاي معلمان تربیت بدنی مقطع تحصیلی ابتدایی مشهد تأثيري نداشته اند.
Training and human resource development, Tehran: Iran's Industrial Development and Renovation Organization.
Total Quality Training and Human Resource Development, Dogan page.