چکیده:
یکی از مهمترین نظریههای روابط بینالملل سازهانگاری است که هم به عواملی فکری و فرهنگی، و هم به عوامل مادی در تجزیه و تحلیل مناسبات بینالمللی و سیاست خارجی کشورها توجه دارد. اما آیا سازهانگاری تنها یک نظریه است یا میتوان روش پژوهش نیز از آن استخراج کرد؟ برخی از سازهانگاران اعتقاد دارند که این نظریه داعیههای روشی نیز دارد و میتوان در قالب روشهای مختلف به پژوهش سازهانگارانه پرداخت. در این میان، سازوکارها و مکانیسمهای علّی از جمله ابزارها یا روشهای پژوهش در قالب سازهانگاری است. برخی سازهانگاران مسئله علیت و تبیین علّی را میپذیرند، اما تحلیلی مکانیکی و پوزیتیویستی از آن ارائه نمیدهند، بلکه آن را با هستیشناسی و معرفتشناسی سازهانگارانه ترکیب کردهاند و به مفهومی از علّیت توجه دارند که نقش مؤلفههای انگارهای و مشاهدهناپذیر را نیز در نظر میگیرد؛ بدینترتیب سازهانگاری به تبیین علّی اعتقاد دارد، اما علت را تنها مسائل مادی (مانند زور، قدرت، جنگ و...) نمیداند، بلکه مؤلفههای فکری، فرهنگی و انگارهای (همچون سنت، دین، جامعه و...) را نیز علت دانسته، آنها را در تبیین علی دخیل میداند.
One of the most important theories of international relations is constructivism, which pays attention to both intellectual and cultural factors as well as material factors in the analysis of international relations and foreign policy. But is constructivism just a theory, or can a research method be derived from it? Some constructivists believe that this theory also has research method. Causal mechanisms are one of the research methods in constructivism. Some constructivists accept the causality and causal explanation, but do not offer a mechanical or positivist analysis of it. Rather, they combine it with constructivism and pay attention to a concept of causality that also considers the role of imaginary and invisible components. Thus, constructivism believes in causality, but does not consider the cause to be only material issues (such as force, power, war, etc.), It also considers intellectual, cultural and ideological components (such as tradition, religion, society, etc.) as the cause and considers them involved in explaining the cause