چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی مهارت های غیر فنی مورد نیاز رشته های مهندسی دانشگاه ارومیه صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید و دانشجویان رشته های مهندسی دانشگاه ارومیه بود که به روش نمونه گیری طبقه ای، بر اساس جدول مورگان نمونه لازم انتخاب گردید. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی- پیمایشی است. ابزار اندازه گیری و ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن در تحقیق حاضر مورد بررسی و تایید قرارگرفت. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 23 استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها، گویای این مطلب است که میانگین تمامی مهارت های غیر فنی دانشجویان رشته های مهندسی دانشگاه ارومیه به غیر از هوش هیجانی و خلاقیت در سطح مطلوبی قرار دارد. در رتبه بندی مهارت ها، با نظر سنجی از نظر دانشجویان، در مهارت مسئولیت پذیری از بالاترین و در مهارت هوش هیجانی از پایین ترین میانگین و از نظر اساتید، دانشجویان در مهارت سواد رایانه ای از بالاترین و در مهارت خلاقیت از پایین ترین میانگین برخوردار بودند. توصیه می شود محتوای درسی مطابق با نیازهای فعلی و آینده سازمان های مهندسی طراحی شود. برگزاری کارگاه ها، تحصیل و آموزش مهارت های ضروری به گونه ای که بتواند مهارت های هوش هیجانی و خلاقیت را در دانشجویان پرورش دهد مورد توجه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها، گویای این مطلب است که میانگین تمامی مهارت های غیر فنی دانشجویان رشته های مهندسی دانشگاه ارومیه به غیر از هوش هیجانی و خلاقیت در سطح مطلوبی قرار دارد.
جدول3- خلاصه نتایج پیشینه مطالعات خارجی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} پژوهش حاضر سعی دارد تا به عنوان گامی موثر و مفید به ارزیابی مهارت های غیر فنی از جمله ( انعطاف پذیری، حل مساله، مهارت های ارتباطی، سوادرایانه ای و فن آوری اطلاعات، کارتیمی، یادگیری مادام العمر، تفکر انتقادی، خلاقیت، رهبری و نفوذ اجتماعی، هوش هیجانی و مسئولیت پذیری ) در بین دانشجویان سال آخر کارشناسی رشته های مهندسی دانشگاه ارومیه، بپردازد.
- Mohd Adnan - Klein - Martin - Zaharim - Hadley - Janus- Giganc - Perez - Hughe جدول4- مهارت های غیر فنی شناسایی شده {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 8- یافته ها 8-1- یافته های توصیفی جدول 5- ویژگی های دموگرافیکی اساتید {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 6- ویژگی های دموگرافیکی دانشجویان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} برای بررسی نرمال بودن توزیع داده ها، از شاخصی به نام خطای استاندارد ضریب چولگی استفاده شد.
Engineering education and soft skills in the era of the fourth industrial revolution in africa, International Journal of Recent Technology and Engineering (IJRTE) ISSN: 2277-3878, Volume-9 Issue-3.
A survey of students' basic skills in the age of globalization, Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, Volume 19, Number 4, pp.
Keywords: Fourth Industrial Revolution, non-technical skills, engineering students.