چکیده:
زمینه و هدف: در نظام آموزش عالی سلامت، استادان در محور مسئولیت و کانون هدایت و مرکز ثقل صیانت از ارزشها و دستاوردها و تداوم فعالیتها قرار دارند. هدف از این مطالعه، کنکاشی در رسالت خطیر معنوی، اخلاقی و تربیتی رکن اصلی نظام آموزشی، در شرایط بحرانی و تهدیدآمیز میباشد. روش: با روشهای بحث متمرکز گروهی، مصاحبه نیمه ساختارمند و پرسشنامه محقق ساخته، دادهها در 15 محور شناسایی و در هر محور، ضمن مراجعه به نظرات خبرگانی و مطالعات بومی، تبیین اجمالی موضوع، ترسیم ابعاد و رهیافت تحقق ارائه شد. یافتهها: مهمترین مسئولیتهای اخلاقی- معنوی استادان در بحرانها و شرایط غیرعادی، از قبیل رسالت ارزشمند و اخلاق محور استادان در تحولات فرهنگی و اجتماعی، عدالتخواهی، هدایت مسئولانه و صیانت از فراگیران، تدابیر هوشمندانه برای تداوم فعالیتها وپیشگیری از رکود و افت تحصیلی، مسئولیتپذیری اجتماعی، مشارکت و ایفای نقش کلیدی در کنترل بحران، روشنگری ابعاد بینالمللی اتفاقات و بحرانها، تلاش و تدبیر برای تأمین، حفظ و ارتقای ابعاد اجتماعی، روانی و معنوی سلامت، تبیین و تحقق عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، امید بخشی و امیدآفرینی و پیشگیری از انفعال، رواج روحیه یأس، تحلیل بحران و رهیافت خروج از آن، تحلیل و ارائه شده است. ایفای نقش الگوی اخلاقی و عملی (در همه شئون زندگی، علمی، شغلی و اجتماعی)، برای فراگیران و سیاستگذاران معرفی و شناساندن الگوها، پاسخگویی به سؤالات، رفع شبهات، و کمک به تنویر افکار و پرورش اندیشه خلاق فراگیران، ترویج آزاداندیشی و نقدپذیری، از دیگر یافتههای مطالعه است. نتیجهگیری: رسالت استادان در تربیت اخلاقی و معنوی فراگیران آموزش عالی سلامت، و هدایت جریانهای اخلاقی و معنوی دانشگاه و جامعه، در همه شرایط خطیر و در بحرانها و شرایط غیرعادی حیاتی و سرنوشتساز است. در تحقق مسئولیتهای ارزش محور اخلاقی و معنوی استادان، «تعلیم و تربیت»، «تهذیب و تزکیه»، «دانایی و توانایی»، «مسئولیتشناسی و پاسخگویی»، و «اخلاق و معنویت»، اموری لازم و ملزوم، همزاد و همراه، به شمار میروند.
Background: In the higher health education system, professors are in the axis of responsibility and the center of leadership that help protect values, achievements and continuity of activities. The aim of this study is to investigate important spiritual, moral and educational missions of the main basis of the educational system in critical and threatening conditions.
Methods: Data were identified in 15 items by means of focused group discussion, semi-structured interview, and researcher-made questionnaire. Description of subjects, delineation of dimensions and solution for implementation were presented for each item by obtaining expert opinions and using native studies.
Results: The most important moral-spiritual responsibilities of professorsin critical and unusual conditions that have been analyzed and presented,include:the valuable and ethical-based mission in cultural and social changes, seeking justice, responsible leadership and protection of learners, smart solutions for continuity of activities and prevention of academic dropand recession , social responsibility, cooperationand playing key role in crisis control, clarifying the international dimensions of events and crises, efforts and measures to ensure, maintain, and promote the social, psychological and spiritual dimensions of health, identifying social determinants of health, giving hope and prevention of passivity, analysis of the crisis and finding solutions to it.
Playing the role of a moral and practical model (in all of the life aspects, scientific, professional and social)for learners and policymakers, as well as introducing models, answering questions, clearing doubts, and helping promotion of creative thinking and criticism, are other findings of the study.
Conclusion: The responsibility of professors in the moral and spiritual education of learners in higher health education, and guiding the moral and spiritual processes of the university and society, are vital and decisive in all dangerous situations and in crises and unusual situations.
To implement the moral and spiritual value-based responsibilities of professors, "educating and training", "disciplining and purification of the soul", "knowledge and ability", "responsibility and accountability", and "morality and spirituality", are considered necessary.