چکیده:
نوشتار حاضر به مطالعه تطبیقی نگارگری مکتب گورکانی و مکتب هرات، بر مبنای اندیشه کوماراسوآمی میپردازد. اهمیت انتخاب اندیشه کوماراسوآمی در این تطبیق، براساس امر غیرمنتظرهای است که در آثار وی وجود دارد؛ یعنی برشمردن عناصر نامطلوب در مورد هنر اسلامی. این در حالی است که سایر هممسلکان وی با مبانی مشابه به ستایش این هنر میپردازند. هدف ما از این تطبیق اثبات این گزاره است که این عناصر نامطلوب بر کل هنر اسلامی دلالت نمیکند، بلکه بر بخش خاصی از این هنر، بهویژه مکتب گورکانی، مطابق است و هنری مانند مکتب هرات یکی از نقاط شکوه هنر سنتی مورد تأیید کوماراسوآمی است. برای نیل به این هدف، از روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی، با رویکرد تطبیقی، بهره گرفته شده است. حاصل این مطالعه، وجود عناصر غیرسنتی در مکتب گورکانی است که با ویژگیهایی مانند توجه به هنرمند بهعنوان شخص منحصربهفرد، تاریخمندی در موضوع، تقلید از ظاهر طبیعت، دنیاگرایی و تجملگرایی؛ از هنر سنتی فاصله گرفته است. در حالی که مکتب هرات با ویژگیهای سنتی، قابل شناسایی است که میتوان به خاستگاه سنتی آن، قرارگیری هنرمند بهعنوان بخشی از یک روند سنتی و دارا بودن موضوع و سبک تمثیلی این هنر اشاره کرد.
This article aims to compare the paintings of Gurkani School( paintings of Mughal Court in India) and the paintings of Herat school, based on Coomaraswamy’s thoughts. Coomaraswamy’s thoughts have been used in comparing the two schools, because there is something unexpected in his works, that is, attributing undesirable elements to Islamic art! While, other proponents of the Traditionalist School, have been praising this art. Thus, our purpose is to show the undesirable elements do not exist in the whole structure of Islamic art. Rather, it exists only in a part of this art, especially in the paintings of Gurkani School unlike the Herat School, which is approved by Coomaraswamy, as one of the glory examples of Islamic traditional art. This purpose is pursued through a descriptive-analytical research method with a comparative approach. The findings reveal that the existence of non-traditional elements in the Gurkani School such as paying attention to the artist as a unique character, using historical subjects, imitating nature, employing worldly and luxury oriented views has separated this school of painting from Islamic art tradition. Whereas, the School of Herat is identified with its traditional characteristics, for example, having a traditional origin, conceiving the artist as a part of the traditional process, and encompassing metaphorical themes and styles.