چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل نسبت حوزه علم اطلاعات و دانششناسی با مسائل استان کرمانشاه از دیدگاه استادان و دانشآموختگان این حوزه است.روش: رویکرد پژوهش کیفی بوده و تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. نمونه مورد مطالعه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در نهایت 20 تن از استادان و دانشآموختگان حوزه علم اطلاعات و دانششناسی مورد مصاحبه قرار گرفتند.یافتهها: پاسخ استادان و دانشآموختگان در سه محور دستهبندی شد، محور اول، حوزه علم اطلاعات و دانششناسی و ابعاد آن بود، که در آن تعاریف مصاحبهشوندگان از اطلاعات، بیشتر در تناظر با نگاه سنّتی، مهندسیو ریاضی و رویکرد نظاممدار به اطلاعات بود و مسائل اطلاعاتی از جانب آنها بیشتر حول محور کتاب و کتابخانه معرفی شد.نظر مصاحبهشوندگان در محور دوم، در مورد استان کرمانشاه و مسائل آن، داشتن ظرفیت کشاورزی و گردشگری برای استان کرمانشاه بود و استفاده نکردن از این ظرفیتها از مسائل مهم استان معرفی شد. در مورد ربط حوزه علم اطلاعات و دانششناسی با استان کرمانشاه و مسائل آن در محور سوم بحث گردید و استادان و کارشناسان بیشتر بر عدم استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان حوزه علم اطلاعات و دانششناسی برای حل مسائل استان تأکید داشتند.نتیجهگیری: حوزه علم اطلاعات و دانششناسی باید به گونهای نظاممند و روشمند در تمام ابعاد هویت، آموزش، پژوهش و کارآفرینی و آیندهنگری با توجه به سه عنصر مهم عمق، جامعیت و روزآمدی، مورد بازنگری قرار گیرد. در برنامهریزیهایی که برای توسعه در استان انجام میشود، هر حوزه طرح و برنامهای را در قالبهای مختلف ارائه میدهد، اما در این برنامهریزی نگاه اطلاعاتی مورد غفلت واقع شده و استادان و دانشآموختگان حوزه علم اطلاعات و دانششناسی به صورت مدون و منسجم برنامه و طرحی را در ذهن ندارند.
Objectives: This research aims to identify and analyze the relationship between the field of knowledge and information science with the problems of Kermanshah province from the professors' and graduates' viewpoints of this field.Methods: The research approach is qualitative. Data analysis is done with the qualitative content analysis method. The studied samples were selected by purposive sampling method. Finally, 20 professors and graduates of the knowledge and information science field were interviewed.Results: The responses were categorized into three axes. The first axis was the knowledge and information science field and its dimensions, in which the interviewees' definitions of information were more in line with the traditional, engineering, and mathematical views and system-oriented approaches to information. information issues also were introduced mostly around books and libraries. The interviewees' opinions in the second axis, regarding Kermanshah province and its issues, were to have agricultural and tourism capacity for Kermanshah province which not using these capacities was introduced as one of the important issues of the province. The relationship between the knowledge and information science field and Kermanshah province and its issues were discussed in the third axis. Professors and experts emphasized on lack of applying of specialists' opinions of knowledge and information science field to solve the problems of the province.Results: The knowledge and information science field should be reviewed systematically and methodically in all aspects of identity, education, research, entrepreneurship, and foresight, considering the three important elements of depth, comprehensiveness, and modernity.In the development planning for the province, each area presents plans and programs in different formats, but in this planning, the information aspect has been neglected; and the professors and graduates of the knowledge and information science field do not have a plan and strategy in mind in a codified and coherent way.
خلاصه ماشینی:
شناسايي و تحليل نسبت حوزه علم اطلاعات و دانش شناسي با مسائل استان کرمانشاه از ديدگاه 5 استادان و دانش آموختگان اين حوزه الهه آزادي حاجيآبادي دانشجوي کارشناسي ارشد مديريت اطلاعات، دانشکده علوم اجتماعي و تربيتي، دانشگاه رازي، کرمانشاه، ايران.
١. پژوهش حاضر برگرفته از: پاياننامه کارشناسي ارشد الهه آزادي حاجي آبادي، با عنوان: شناسايي و تحليل نسبت حوزه علم اطلاعات و دانش شناسي با مسائل استان کرمانشاه از ديدگاه استادان و دانش آموختگان اين حوزه، استاد راهنما: غلمرضا حيدري، استاد مشاور: محمدعلي فرهادي، ارائه شده در گروه علم اطلاعات و دانش شناسي، دانشگاه رازي کرمانشاه، در سال ١٣۹۹ ميباشد.
در برنامه ريزي هايي که براي توسعه در استان انجام ميشود، هر حوزه طرح و برنامهاي را در قالب هاي مختلف ارائه ميدهد، اما در اين برنامه ريزي نگاه اطلاعاتي مورد غفلت واقع شده و استادان و دانش آموختگان حوزه علم اطلاعات و دانش شناسي به صورت مدون و منسجم برنامه و طرحي را در ذهن ندارند.
در مطالعات اوليه اي که انجام شد، پژوهشي با اين موضوع که بتوان از نتايج آن استفاده کرد، بازيابي نشد، البته مطالعات بسياري در مورد اطلاعات و تأثير آن بر جامعه اطلاعاتي انجام شده است، که در ادامه نتايج دو نمونه از اين پژوهشها ارائه شده است، نمونه اول، پژوهشي با عنوان »جامعه اطلاعاتي و اثرات آن بر انسجام اجتماعي« )طالقاني و همکاران، ۴٣۸٠( بوده که يافته هاي خود را، چنين بيان کرده است: جوامع مختلف تحت تأثير تحولت بسيار عظيم علمي- تکنولوژيک، به سمت جامعه اطلاعاتي در حال حرکت هستند.
براي تسهيل و رسيدن به پاسخ دو سؤال مطرح شده در پژوهش، دسته بندي يافته ها در سه بخش انجام شد، در سؤالت مطرح شده، ربط حوزه علم اطلاعات و دانش شناسي با مسائل استان کرمانشاه مورد پرسش قرار گرفته است.