چکیده:
بیتکوین بهعنوان یک تکنولوژی نوظهور پرداخت میتواند تأثیر بسزایی بر رشد کسبوکارهای مرتبط با اکوسیستم گردشگری داشته و وابستگی تاریخی به نظام مالی جهانی را از میان بردارد. با توجه به ماهیت ناهمگون شبکههای بیتکوین و تعدد بازیگران صنعت گردشگری، خلق شبکه همکاری مشترک تنها زمانی اتفاق میافتد که گردشگران و صاحبان کسبوکار استفاده از بیتکوین را بهطور همزمان بپذیرند. بنابراین در جستجوی پاسخ این سؤال که چه فاکتورهایی به شکست یا موفقیت کارکرد شبکه پیشنهادی منجر میشوند، مدلی از شبکه همکاری بیتکوین و گردشگری را عرضه کردیم. با استفاده از روش پریسما، مصاحبه عمیق، ایجاد پنل خبرگان بینالمللی از ۶ کشور و متد نقشه شناختی فازی، عوامل مؤثر بر پذیرش این شبکه معرفی شدند. یافتهها نشان میدهند که اگرچه فاکتور سودمندی درک شده بالاترین اثرپذیری را بر دیگر عوامل دارد اما بهبود دو عامل هزینههای تراکنش ارزان و آگاهی از عملکرد بیتکوین بهترین نتیجه را در فاکتور سودمندی درک شده و درنهایت پذیرش بیتکوین میدهند. نتایج این مطالعه به ارتقا و توسعه مدلهای جدید کسبوکارهای مرتبط با گردشگری یاری میرساند. شرکتهای خصوصی فعال در حوزه گردشگری نیز میتوانند توسط راهحلهای پیشنهادی، استراتژی جدیدی برای افزایش سهم بازار و توسعه کسبوکار در دورافتادهترین نقاط کشور در پیش گیرند. تصمیم گیران دولتی هم با اتخاذ سیاستهای حمایتی، کاهش موانع کسبوکار از طریق حمایتهای مالکیت فکری، توسعه زیرساخت موردنیاز و تهیه لایحه به قانونگذار میتوانند به افزایش سطح درآمد و توسعه اکوسیستم گردشگری در کشور کمک شایانی نمایند.
Bitcoin is an emerging payment technology that can significantly impact the growth of businesses related to the tourism ecosystem and eliminate historical dependence on the global financial system. Due to the heterogeneous nature of bitcoin networks and the diversity of actors in the tourism industry, creating a collaborative network occurs when tourists and business owners accept the use of bitcoin simultaneously. Therefore, in search of the answer to the question of what factors lead to the failure or success of the proposed network, we presented a model of the Bitcoin-tourism cooperation network. Using the Prisma method, in-depth interviews, creating a panel of international experts from 6 countries, and a fuzzy cognitive mapping method, the influential factors on the acceptance of this network were introduced. Findings show that although the perceived usefulness variable has the highest impact on other factors, the improvement of two factors of cheap transaction costs and knowledge of bitcoin performance gives the best result in the perceived utility variable and ultimately acceptance of bitcoin. The results of this study help to promote and develop new models of tourism-related businesses. Business owners in tourism can also use the proposed solutions, a new strategy to increase market share and business development in the most remote parts of the country. Government decision-makers can also help increase revenue levels and develop the tourism ecosystem in the country by adopting protectionist policies, reducing barriers to doing business through intellectual property protections, developing the required infrastructure, and drafting a bill for the legislature.