چکیده:
مقاله حاضر با هدف بررسی یادگیری سیاستی، شناخت بازیگران و ساز و کارهای آن در مبارزه با قاچاق کالا و ارز از خلال بررسی برنامههای توسعه اول تا ششم کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی تمرکز دارد. تحقیق حاضر از نوع مطالعه موردی توصیفی است و در تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق 35 نفر از خبرگان شامل بازیگران محوری درگیر در یادگیری سیاستی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا هستند. برای انتخاب نمونه از روش جامعه در دسترس استفاده شده است.پس از بررسی و تحلیل محتوای اسناد سیاستی و مصاحبه با 35 نفر از بازیگران اصلی این فرآیند، 34 مقوله محوری استخراج شد. سهم غالب یادگیری سیاستی، ازمیان شکلهای مختلف یادگیری سیاستی یعنی ابزاری یا فنی، سیاسی، اجتماعی و مفهومی، در این مقولهها به یادگیری سیاسی با 33.3 درصد و یادگیری مفهومی با 29.16 درصد اختصاص یافته است. سهم یادگیری فنی با 27.25 درصد، نشان از تلاشهای نسبتا ً موفق سیاستی است که عموما بازیگران سیاستی سطح پایین و میانی درصدد بهبود و استمرار روند موفقیتهای گذشته هستند. از طرفی سهم بالای یادگیری سیاستی با 33.3 درصد نشان از بلوغ پایین یادگیری در بدنه سیاستگذاری مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور است. نتایج این پژوهش میتواند در شناخت دقیقتر فضای سیاستی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادوار گذشته و تجارب آتی مفید باشد.
The present article aims to study policy learning, recognizing actors and their mechanisms in the fight against smuggling of goods and currency through a review of the first to sixth development plans of the country after the victory of the Islamic Revolution. The present study is a descriptive case study. Content analysis method has been used in data analysis.The statistical population in the qualitative part includes35people experts and in the quantitative part, the central actors are involved in learning policy. The available community method was used to select the sample.The predominant share of policy learning among the types of policy learning (instrumental or technical, political, social and conceptual) in these categories is allocated to political learning with 33.3% and conceptual learning with 29.16%. The high share of technical learning(27.25) is indicative of the relatively successful policy efforts that low- and middle-level policy actors generally seek to improve and perpetuate past successes. On the other hand, the high share of political learning with 33.3% indicates the low maturity of learning in the policy body of combating smuggling of goods and currency in the country. The results of this research can be useful in more accurately understanding the policy environment of combating smuggling of goods and currency in the past and future experiences
خلاصه ماشینی:
بنابراين و به منظور دستيابي به هدف مـذکور، محقـق قصد دارد به اين سوال پاسخ گويد که «يادگيري سياستي در قوانين مبارزه با قاچـاق کـالا و ارز چگونه است ؟» به منظور پاسخگويي به سوال مذکور کليه مستندات قوانين برنامه اول تـا ششم توسعه جهت استخراج سياست ها و جهت گيريهاي سياستي مبارزه با قاچاق کـالا و ارز مورد مطالعه و بررسي قرار گرفته تا مشخص شود: ـ مهم ترين شکل هاي يادگيري سياستي در مبارزه با قاچاق کالا و ارز کدام اند؟ ـ سازوکارهاي يادگيري سياستي در مبارزه با قاچاق کالا و ارز کدام اند؟ ـ بازيگران يادگيري سياستي در مبارزه با قاچاق کالا و ارز کدام اند؟ مباني نظري و پيشينه شناسي تحقيق مفهوم شناسي قاچاق و شکل هاي مختلف آن واژه قـاچاق برگرفته از زبان ترکي اســـت که در لغت نامه عميد به معناي «وارد کردن يا صـادر کردن کالاهايي که ورود و صدور آن ها ممنـوع اسـت و معاملـه آن در انحصــار دولت است » تعريف شده است (عميد، ١٣٩٣).
Zhan, Ren, Athey and Zhou 2 .
با توجه به تاريخ تاسيس ستاد مبـارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ١٣٨١ و همزمـان بـا تصـويب و اجـراي برنامـه سـوم توسـعه ، ارتباط مناسبي بين نوع گرايش هاي يادگيري سياستي و رويکرد اوليـه سـتاد کـه رويکـردي مقابله اي است ، وجود دارد که اين موضوع در برنامه چهارم توسعه نيز کاملا مشـهود اسـت .