چکیده:
محیط زیست و لزوم صیانت و مراقبت از آن، یکی از اصلیترین دغدغههای توسعه صنعتی در جامعه امروزی قلمداد میشود و آلودگی هوا از جمله بارزترین و ملموسترین عوامل مخرب آن است. رشد روزافزون صنعت موجب تولید و انتشار آلایندههای گازی به هوا گردیده است که در این میان نیروگاههای حرارتی یکی از مهمترین منابع انتشار آلایندههای هوا و گازهای گلخانهای میباشند. این پژوهش با استفاده از ابزار مدلسازی پویا و بهکارگیری نرمافزار Vensim و همچنین بر پایه دادههای اندازهگیری شده در شرایط واقعی، اجزاء و فرآیندهای تأثیرگذار بر میزان و چگونگی انتشار آلایندهها در هوا را از طریق یک نیروگاه سیکل ترکیبی شبیهسازی نموده و با بررسی و تحلیل سناریوهای مختلف، نوع فرآیند، سوخت مطلوب و حداکثر میزان امکان ارتقاء توان تولیدی واحدهای نیروگاه سیکل ترکیبی را با درنظر گرفتن حداکثر میزان مجاز انتشار آلایندهها در جو و با بهکارگیری تکنیکهای مختلفِ افزایش راندمان، پیشبینی نموده است. بهطور کلی، مُدهای بهرهبرداری از توربین گاز (پریمیکس و دیفیوژن)، نوع سوخت مصرفی در توربین گاز (گاز طبیعی یا گازوئیل)، بهکارگیری یا عدم استفاده از سیستم پاشش آب در هوای ورودی به توربین گاز و همچنین تزریق آب یا بخار در مشعل توربین گاز به عنوان اصلیترین عوامل و متغیرهای تأثیرگذار بر میزان انتشار آلایندهها در نیروگاه سیکل ترکیبی شناسایی شده و مورد تحلیل قرار گرفتهاند.
Environment and the need to protect and care for it, is one of the main concerns of industrial development in today's society; and air pollution is one of the most noticeable and tangible causes of it. The increasingly growth of the industry has led to the production and diffusion of gaseous pollutants into the air and among them; thermal power plants are one of the most important sources of emissions of air pollutants and greenhouse gases. This study uses a system dynamics approach and Vensim software to simulate components and processes affecting the conditions of pollutants released into the air through a combined cycle power plant based on measured actual data. In addition, analyzing different scenarios, has determined the type of process, optimum fuel and the maximum possible capacity upgrade of the combined cycle power plants considering the maximum allowable level of pollutant emissions in the atmosphere with using different efficiency enhancing techniques. Altogether, the operation modes of gas turbine (Premix , Diffusion), the type of fuel used in gas turbine (Natural gas , Gasoil), the use or non-use of fogging system in the air intake of gas turbine, as well as water or steam injection in the gas turbine burner have been identified and analyzed as the main factors and variables affecting pollutant emissions in the combined cycle power plant.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش با استفاده از ابزار مدل سازي پويا و به کارگيري نرم افزار Vensim و همچنين بر پايه داده هاي اندازه گيري شده در شرايط واقعي ، اجزاء و فرآيندهاي تأثيرگذار بر ميزان و چگونگي انتشار آلاينده ها در هوا را از طريق يک نيروگاه سيکل ترکيبي شبيه سازي نموده و با بررسي و تحليل سناريوهاي مختلف ، نوع فرآيند، سوخت مطلوب و حداکثر ميزان امکان ارتقاء توان توليدي واحدهاي نيروگاه سيکل ترکيبي را با درنظر گرفتن حداکثر ميزان مجاز انتشار آلاينده ها در جو و با به کارگيري تکنيک هاي مختلف افزايش راندمان ، پيش بيني نموده است .
بطور کلي ، مدهاي بهره برداري از توربين گاز (پريميکس و ديفيوژن )، نوع سوخت مصرفي در توربين گاز (گاز طبيعي يا گازوئيل )، به کارگيري يا عدم استفاده از سيستم پاشش آب در هواي ورودي به توربين گاز و همچنين تزريق آب يا بخار در مشعل توربين گاز به عنوان اصلي ترين عوامل و متغيرهاي تأثيرگذار بر ميزان انتشار آلاينده ها در نيروگاه سيکل ترکيبي شناسايي شده و مورد تحليل قرار گرفته اند.
استفاده از سوخت گاز در مد پريميکس با حداکثر ٤٦٠ مگاوات توليد برق همان طور که در شکل شماره ١٢ نشان داده شده است ، در اين حالت افزايش توان خروجي به وسيله سيستم پاشش آب ، موجب افزايش آلاينده هاي SOX،CO و NOX به فراتر از حدود مجاز نخواهد شد.