چکیده:
مطالعه و طبقهبندی نقوش انسانی سفالینههای زرینفام سدههای میانه کاشان (مطالعه موردی: ظروف زرینفام موزه آبگینه و سفالینههای ایران)چکیدهپس از گذشت حدود دو سده از ظهور اسلام، به تدریج تولید سفال در ایران دستخوش تغییراتی شگرف شد و نقشمایههای انسانی به یکی از مهمترین عناصر تزیینی سفال زرینفام دوران سلجوقی و ایلخانی بدل گشت. مهمترین سهم هنرمندان این سدهها در ساخت، ابداع و تکامل سفالهای زرینفام است که نقوش انسانی به دفعات و تعداد زیاد بر روی این نوع سفالها به چشم میخورد. نقوش انسانی (مرد و زن) در سفال زرینفام دوران میانه که بر مبنای فرهنگ و تمدن زمان خود بر روی این سفالها منعکس گردیده حائز اهمیت فراوان است. لذا این پژوهش با محوریت مطالعه نقوش انسانی بر سفال زرینفام ساخته شده در کاشان در طی اعصار میانی اسلامی و با بررسی سفالهای زرینفام موزه آبگینه و سفالینههای ایران و شناساندن آن آغاز شد. از این رو هدف از این مقاله آشنایی و تأمل با انواع نقوش انسانی در سفالینههای زرینفام سدههای میانه کاشان در نهایت طبقهبندی این نوع نقوش است. در این راستا سعی شده است به این پرسش که نقوش انسانی سفالینههای مورد مطالعه دربرگیرنده چه نوع صحنههایی هستند؟ پاسخ داده شود. روش مطالعه در پژوهش حاضر شیوة توصیفی- تاریخی است و از منابع کتابخانهای و گردآوری میدانی جهت تبیین موضوع استفاده شده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است نقوش انسانی به عنوان مهمترین تزیینات سفالینههای زرینفام در شش گروه، عمدتاً در متن کاسهها و بشقابها به کار رفتهاند. همچنین این آثار علیرغم اینکه از تنوع تزیینی مختلف برخوردار هستند، نگاره اصلی تزیین بر عهده نقوش انسانی است.
AbstractAbout two centuries after the rise of Islam, the production of pottery in Iran gradually underwent dramatic changes. The pottery decorations, which were initially without patterns and simple, gradually expanded and human motifs became one of the most important decorative elements of the Lustre pottery of the Seljuk and Ilkhanid eras. The most important contribution of the artists of these centuries is in the construction, invention and evolution of Lustre pottery, in which human motifs can be seen many times on this type of pottery. Human motifs (male and female) are of great importance in the medieval Lustre pottery, which is reflected on these pottery based on the culture and civilization of its time. Therefore, this research began with the focus on studying and examining the Lustre pottery of the Glassaware and Ceramic's Museum of Iran's. and introducing it. Therefore, the purpose of this article is to get acquainted with and reflect on the types of human motifs in the studied Lustre pottery. Finally, to classify these types of motifs. In this regard, an attempt has been made to the question of what kind of scenes do the human motifs of the studied pottery contain? To be answered. The study method in the present study is descriptive-historical method and library resources and field collection have been used to explain the subject. The results indicate that human motifs as the most important ornaments of Lustre pottery in six groups, mainly used in the text of bowls and plates. Also, despite the fact that they have a variety of different decorations, the main image of the decoration is the responsibility of human motifs.Keywords: Kashan , Lustre, Human Role, Classification, the Glassaware and Ceramic's Museum of Iran's.