چکیده:
چکیدهنظام جمهوری اسلامی ایران بعد پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 ایجاد شده است، این نظام با چالش های در حوزه مشروعیت مواجه بوده و سوال اصلی این مقاله کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران در حل بحران مشروعیت بوده است، نحوه مواجهه با این بحران و اقداماتی که نظام جمهوری اسلامی ایران تاحال حاضربرای پیشگیری یاغلبه بربحران مشروعیت انجام داده، مسئله محوری این مقاله می باشد. فرضیه این پژوهش نشاندهنده توفیق جمهوری اسلامی در تمهید زیربناهای مشروعیت (حقانیت و قانونیت) و روبنا های مشروعیت (مقبولیت و کارآمدی) بوده و فرایند حل بحران مشروعیت را از طرق چهار گانه (حقانیت، قانونیت، مقبولیت و کارآمدی) دنبال کرده است که از این نظر، پژوهش جدیدی محسوب میشود. چارچوب نظری این پژوهش، نظریه بحرانهای سیاسی است که از طریق فهم و استنباط از متون و اسناد معتبر علمی با روش کیفی از نوع تفسیری دنبال کرده است، یافتههای این پژوهش کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران را در حل بحران مشروعیت بهویژه در زیر بناهای آماده شده (حقانیت و قانونیت) وترمیم رو بنا های آن (مقبولیت و کارآمدی) در جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد و فرایند حل آنها را از طریق ستون های چهارگانه (حقانیت، قانونیت، مقبولیت و کارآمدی) برای تأمین راههای مشروعیت بررسی کرده است.واژگان کلیدی: ، بحران مشروعیت، کارآمدی و نظام جمهوری اسلامی
AbstractThe system of the Islamic Republic of Iran was established after the victory of the Islamic Revolution in 1978. This system has faced challenges in the field of legitimacy and the main question of this article has been the efficiency of the system of the Islamic Republic of Iran in resolving the crisis of legitimacy. How to deal with this crisis and the measures that the system of the Islamic Republic of Iran has taken so far to prevent or overcome the crisis of legitimacy is the central issue of this article. The hypothesis of this research shows the success of the Islamic Republic in preparing the infrastructure of legitimacy (legitimacy and legality) and the superstructure of legitimacy (acceptability and efficiency) and has followed the process of resolving the crisis of legitimacy through four means (legitimacy, legality, acceptability and efficiency) which is a new research in this regard. The theoretical framework of this research is the theory of political crises, which has been followed by understanding and inferring from valid scientific texts and documents with a qualitative method of interpretive type. The findings of this research show the efficiency of the Islamic Republic of Iran in resolving the crisis of legitimacy, especially in the prepared infrastructure (legitimacy and legality) and the restoration of its infrastructure (acceptability and efficiency) in the Islamic Republic of Iran and it has checked the process of resolving them through the four columns (legitimacy, legality, acceptability, and efficiency) to provide ways of legitimacy.
خلاصه ماشینی:
» و در اصل ششم نيز ابزار مي دارد: «در جمهوري اسلامي ايران امور کشور بايد به اتکاي آراي عمومي اداره شود از راه انتخابات : انتخاب رئيس جمهور، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ، اعضاي شوراها و نظاير اين ها، يا از راه همه پرسي در مواردي که در اصول ديگر اين قانون معيّن مي گردد»؛ اما همان گونه که در تحليل اصل پنجاه و ششم نيز ذکر شد، اين وجه از خاستگاه حاکميت سياسي در طول وجه ديگر آن ؛ يعني ابتناي نظام جمهوري اسلامي بر پايه اسلام شيعي ، قرار دارد و مستقل از آن نيست ؛ چراکه در اصول مختلف قانون اساسي وجه حاکميت ملي تخصيص مي خورد و منوط به رعايت موازين اسلامي مي شود، درحالي که اصول مرتبط با خاستگاه ديني همواره به شکل مطلق بيان شده و بر ساير اصول و قوانين حاکميت مي يابد.