چکیده:
زمینه و هدف: رضا براهنی، علاوه بر اینکه در حوزۀ شعر و نقد ادبی فعالیت کرده، یکی از داستانویسان معاصر است که آثارش انعکاسی از شرایط سیاسی ایران قبل از انقلاب اسلامی و حوادث دورۀ انقلاب با محوریت مسائل سیاسی -اجتماعی جامعۀ عصر پهلوی است. در این مقاله با هدف بیان سبک فکری نویسنده، اندیشه های محوری در داستانهای وی با رویکرد جامعه شناسی بررسی شده است.
روش مطالعه: روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است. جامعۀ آماری تحقیق، داستانهای «آواز کشتگان»، «بعد از عروسی چه گذشت»، «رازهای سرزمین من»، «چاه به چاه» و «روزگار دوزخی آقای ایاز» است.
یافته ها: براهنی با آمیختگی بیان نمادین و مدرنیته، انتخاب شخصیتهای تاریخی و معاصر، سه اندیشۀ محوری استبداد، فساد حاکمیت و مبارزات مردمی را در تمام داستانهایش تکرار کرده است. توصیف فساد، فقر، زندان و شکنجه های رژیم پهلوی در این داستانها سبک فکری نویسنده است که با مبالغه و توصیفهای پست مدرنیستی بیان شده است.
نتیجه گیری: داستانهای براهنی را گزارشی از زندگی مردم و حوادث دورۀ پهلوی میتوان نامید. وی نویسنده ای سیاسی نویس است که سعی کرده است ظلم و ستم حاکمیت، فقر مردم، مبارزات مردمی علیه رژیم، شکنجه و تبعات زندان را در عصر پهلوی دوم توصیف نماید.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Reza Baraheni, in addition to working in the field of poetry and literary criticism, is one of the leading contemporary novelists. His works are a reflection of the political situation in Iran before the Islamic Revolution and the events of the Revolution with a focus on the socio-political issues of Pahlavi society. In this article, with the aim of expressing the author's intellectual style, the central ideas in his stories are examined with a sociological approach.
METHODOLOGY: Research method is descriptive-analytical. The statistical population of the research is the stories of "Song of the Killed", "What happened after the wedding", "Secrets of my land", "Well to well" and "Mr. Ayaz's hellish days".
FINDINGS: Baraheni by combining symbolic expression and modernity, the choice of historical and contemporary figures, with realism and postmodernism, has repeated the three central ideas of the dynasty 's Despotism, depravity of the dynasty and popular struggles in all his stories. In recounting his thought, describing corruption, poverty, imprisonment and torture of the Pahlavi dynasty is the author's style of thought.
CONCLUSION: Baraheni stories can be called a historical account of the life of the people and the events of the Pahlavi period. He is a political writer who has tried to describe the despotism of the Pahlavi dynasty, the poverty of the people, the popular struggles against the Pahlavi dynasty, torture and the consequences of imprisonment.
خلاصه ماشینی:
6727 نشريه علمي سبک شناسي نظم و نثر فارسي (بهار ادب ) چکيده : زمينه و هدف : رضا براهني، علاوه بر اينکه در حوزة شعر و نقد ادبي فعاليت کرده ، يکي از داستانويسان معاصر است که آثارش انعکاسي از شرايط سياسي ايرانِ قبل از انقلاب اسلامي و حوادث دورة انقلاب با محوريت مسائل سياسي-اجتماعي جامعۀ عصر پهلوي است .
داستان نويسي را قبل از انقلاب آغاز کرده بود و تاکنون داستانهايي از جمله آواز کشتگان ، رازهاي سرزمين من ، روزگار دوزخي آقاي اياز، چاه به چاه ، بعد از عروسي چه گذشت ، آزاده خانم و نويسنده اش ، و الياس در نيويورک را چاپ کرده است .
پژوهشهاي انجام شده در قالب مقاله است که عبارتند از: آزاد ارمکي و سبزي (١٣٩٠) در مقالۀ «بازنمايي جامعۀ پيش و پس از انقلاب با تکيه بر دو رمان رازهاي سرزمين من و آزاده خانم و نويسنده اش اثر رضا براهني» تصوير جامعۀ ايران را در دو دورة قبل و بعد از انقلاب اسلامي در ادبيات داستاني رضا براهني با تکيه بر نظريۀ ساختارگرايي گلدمن مورد بحث قرار داده اند.
رازهاي سرزمين من : حوادث اين داستان ، تاريخ دهۀ سي انقلاب اسلامي را نشان ميدهد که با تکيه بر تحولات سياسي کشور نوشته شده و در عينحال زندگي اجتماعي مردم ايران را توصيف کرده است .
حسين تنظيفي (شخصيت اصلي داستان ) مترجم سروان امريکايي است که به جرم حضور در صحنۀ قتل وي به زندان ميافتد و بعد از آزادي در صدد افشاي فساد رژيم برميآيد و سرانجام در اين راه کشته ميشود.