چکیده:
پژوهش حاضر باهدف مطالعه جامعهشناختی تعیین رابطه میان استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی و بازتعریف هویت جنسیتی در بین دختران دانشجو در دانشگاه بوعلی سینا همدان انجامشده است. تحقیق به روش پیمایشی و با استفاده از تکنیک پرسشنامه به اجرا درآمده است. چارچوب نظری این مطالعه رهیافت ترکیبی در حوزه استفاده از فناوری و رسانههای جدید و بازتعریف هویت جنسیتی از گیدنز و گافمن است. جامعهٔ آماری آن شامل کلیه دانشجویان دختر مشغول به تحصیل در دانشگاه بوعلی سینا که در امتحانات ترم دوم (نیمسال 4002) در دانشگاه حضور داشتهاند، است و حجم نمونه با استفاده از فرمول عمومی کوکران 366 نفر و نمونهها به شیوه نمونهگیری خوشهای متناسب با حجم نمونه انتخابشدهاند. نتایج توصیفی نشان میدهد که پاسخگویان در سطح متوسط بالا(7/3) از فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی استفاده میکنند. همچنین در سطح بالا (6/4) به بازتعریف هویت جنسیتی میپردازند. نتایج آزمون همبستگی نشان از معنادار بودن رابطه استفاده از فناوری نوین ارتباطی و اطلاعاتی و بازتعریف هویت جنسیتی (41/0) دارد. همچنین همبستگی مثبت و معناداری میان هر یک از ابعاد متغیر فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی با ابعاد بازتعریف هویت جنسیتی تأییدشده است.
The purpose of this research is to determine the relationship between the use of modern information and communication technologies and the redefinition of gender identity among female students at Boali Sina University in Hamadan. The research was carried out by survey method and using questionnaire technique. The theoretical framework of this study is a hybrid approach in the field of using technology and new media and redefining gender identity from Goffman, Giddens. Its statistical population includes all female students studying in Bo Ali Sina University who attended the second semester exams (semester 2002) in the university, and the sample size is 366 people using Cochran's general formula and the samples are clustered according to the volume. Samples are selected. Descriptive results show that respondents use modern communication and information technologies at a high level (3.7). They also redefine gender identity at a high level (4/6). The results of the correlation test show the significance of the relationship between the use of modern communication and information technology and the redefinition of gender identity (0.41). Also, a positive and significant correlation has been confirmed between each of the variable dimensions of modern communication and information technologies with the dimensions of gender identity redefinition.
خلاصه ماشینی:
بنابراين تحقيق درصــدد پاســخگويي به اين پرســش اســت که آيا بين اســتفاده دانشجويان دختر دانشگاه بوعلي سينا از فناوري هاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي و بازتعريف هويت جنسيتي آنها ارتباطي وجود دارد ؟ ٢- پيشينه تحقيق ٢-١-تحقيقات داخلي بهشــتي و همکاران (١٤٠٠) در تحقيق خود با عنوان مدلســازي تأثير رســانهها بر انتظارات نقش جنسيتي، موردمطالعه: افراد ١٥ سال به بالا شهر ياسوج به بررسي اين تأثيرات پرداختهاند.
يوسف وند و همکاران (١٣٩٩) نيز در تحقيق خود با نام از مقاومت تا پذيرش کليشـــههاي جنســـيتي در ميان دختران بلوچ (موردمطالعه: دانشجويان دانشگاه ولايت ايرانشهر) به اين نتيجه رسيدند که ميزان مقاومت در برابر کلي شههاي جنسيتي در سطح پاييني برآورد شده است و علت اين امر دسترسي اندک به رسانههاي اجتماعي جديد، ميزان دين داري بالا، رضايت فرد از شرايط زندگي و سطح پايين فعاليت هاي مدني مثل عضويت در انجمنها و سازمانهاي مردمنهاد است.
کريمي (١٣٩٤) در پژوهش خود با عنوان بررســي تأثير فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي بر بازانديشــي هويت جنســيتي (مطالعه موردي : جوانان شهر تهران) بر اساس يافتههاي تحقيق به اين نتايج دست يافتند که بين ميزاناستفاده از وسايل ارتباطجمعي و بازانديشي هويت جنسيتي رابطه وجود دارد.
در فرضيه اصلي (به نظر ميرسد بين ميزان استفاده از فناوري هاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي و بازتعريف هويت جنسيتي رابطه وجود دارد) ميزان همبستگي بين دو متغير با سطح معنيداري ٠/٠٠٠ و شــدت رابطه ٤١ /٠ نشــاندهنده رابطه معنادار بين دو متغير اســت.
فرضيه ١: ميان نوع استفاده از فناوري هاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي و هـــر يـــک از ابعـاد بازتعريف هويت جنسيتي رابطه وجود دارد.