چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر پیشبینی آمادگی به اعتیاد در دانشجویان براساس هوش هیجانی و اجتناب تجربی بود.روش شناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل داددند که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه 150 نفر دانشجو بود که به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، مقیاس ایرانی آمادگی اعتیاد (زرگر، 1385)، پرسشنامه هوش هیجانی سیبر یا شرینگ (1990) و پرسشنامه اجتناب تجربی (هیز و همکاران، 2004) بودند. تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدست آمده از اجرای پرسشنامه ها از طریق نرم افزار spss20 در دو بخش توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه) انجام پذیرفت.یافتهها: نتایج تحلیل آماری نشان داد تأثیر متغیر هوش هیجانی و مؤلفههای آن در معادله رگرسیونی معنادار بود(01/0> p). همچنین بین اجتناب تجربی با آمادگی به اعتیاد همبستگی مثبت معنادار وجود داشت (01/0> p).بحث و نتیجهگیری: داده های پژوهش حاضر نشان داد دانشجویانی که هوش هیجانی پایینی دارند، آمادگی به اعتیاد بالاتری را نسبت به دانشجویانی که هوش هیجانی بالاتری داشتند از خود نشان دادند.
Purpose: The aim of this study was to predict students' readiness for addiction based on emotional intelligence and empirical avoidance. Methodology: The research method was descriptive-correlational. The statistical population of the present study consisted of all students of Iran University of Medical Sciences who were studying in the academic year 2016-17. The sample size was 150 students who were selected by purposive sampling. The instruments used in this study were the Iranian Addiction Readiness Scale (Zargar, 2006), the Cyber or Schering Emotional Intelligence Questionnaire (1990) and the Experimental Avoidance Questionnaire (Hayes et al., 2004). Data analysis was performed from the implementation of questionnaires through SPSS20 software in two descriptive and inferential sections (Pearson correlation, multiple regressions). Findings: The results of statistical analysis showed that the effect of emotional intelligence variable and its components on the regression equation was significant (p Conclusion: The data of the present study showed that students with low emotional intelligence showed a higher readiness for addiction than students with higher emotional intelligence.