چکیده:
زمینه و هدف: این مطالعه در حوزۀ مهارتهای ارتباط انسانی و با هدف راستیآزمایی شاخصهای الگوی ارتباطات انسانی دافوس (مصوب شورای تعالی و تحول دانشگاه علوم انتظامی امین، 1398) و نیز طراحی و تدوین منبعی برای آموزش شاخص مهارتهای ارتباط انسانی تدوین شده است.روش: پژوهش به روش کیفی و در چهارچوب تحلیل مضمون انجام شده است. افراد مشارکتکننده مشتمل بر سه طیف بودند: الف) 43 نفر از دانشجویان دافوس سال 1399، دوره 28 که در زمان انجام پژوهش در پنج کلاس مشغول به تحصیل بوده و درس ارتباطات انسانی را میگذرانند؛ ب) استادان درس ارتباطات انسانی (پنج نفر)؛ و ج) کارکنان صف استانی (54 نفر). درمجموع، نوزده نفر برای طیف نخست، سه نفر برای طیف دوم و هفده نفر برای طیف سوم به روش هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها از طریق برگزاری نشستهای خبرگی و گروه کانونی مجزا گردآوری شد. در پایان این نشستها، مدل ارتباطات انسانی دانشجویان دانشکده دافوس احصا و طراحی گردید.یافتهها: در کل پس از بازبینیهای متعدد، پانزده شاخص در بُعد فردی، ده شاخص برای بُعد درونسازمانی و پنج شاخص برای بُعد برونسازمانی ارتباطات انسانی احصا شد.نتیجهگیری: الگوی ارتباطات انسانی بهدستآمده تحولگرا و پیشرو بوده است و بر اساس مدل طراحی و تصویبشده شورای تعالی و تحول دانشگاه علوم انتظامی امین است. بنابراین لازم است برای ارتقای این ویژگی با اهمیت فرماندهی به این ابعاد و شاخصهای آنها توجه ویژه داشته باشیم.
Background and aim: This study was conducted in the field of human communication skills with the aim of verifying the indicators of the Daffos model of human communication (approved by the Council of Excellence and Development of Amin University of Police Sciences, 2018) and also designing and compiling a resource for training the index of human communication skills.Method: The research was conducted using a qualitative method and within the framework of thematic analysis. The participants consisted of three groups: a) 43 students of Daffodil in 2019, period 28, who were studying in five classes at the time of the research and were studying human communication; b) professors of human communication course (five people); and c) provincial staff (54 people). In total, nineteen people for the first spectrum, three people for the second spectrum and seventeen people for the third spectrum were selected in a purposeful way until reaching theoretical saturation. The data was collected through expert meetings and separate focus groups. At the end of these meetings, the human communication model of Daffodil students was calculated and designed.Findings: In total, after multiple revisions, fifteen indicators in the individual dimension, ten indicators for the intra-organizational dimension and five indicators for the extra-organizational dimension of human communication were counted.Conclusion: The model of human communication obtained has been evolutionary and progressive and is based on the model designed and approved by the Council of Excellence and Transformation of Amin University of Police Sciences. Therefore, it is necessary to pay special attention to these dimensions and their indicators in order to improve this characteristic with the importance of command.
خلاصه ماشینی:
محسـنيان راد (١٣٩٤) به کليت ارتباطات انساني ؛ فقيهي و نداف (١٣٩٢) بـه ارائـه الگـوي بـومي بـراي ارتقـاي روابط مردم و نيروي انتظامي ؛ رضايي (١٣٩٣) به نقش رفتارهاي غيرکلامي در ارتباطات انساني از منظـر آيـات و روايـات اسـلامي ؛ مهـدي زاده (١٣٩٤) و نصـراللهي و کـوه کـن (١٣٩٩) به ارائه الگوي ارتباطات انساني مطلوب در فرهنگ اسـلامي ؛ نـاظري سـعيدي و همکاران (١٣٩٥) به تأثير سبک زندگي اسلامي بر الگوهاي رفتـاري کارکنـان پلـيس بـا مردم اصرار داشته اند.
cross-cultural communication ما در اين مقاله از دسته بندي مدل هاي ارتباطي به سه بعد ارتباطات فردي، درون سـازماني و برون سازماني که دانشگاه علوم انتظامي نيز آن را مبناي طراحي مدل خود (در طراحـي ارتباط دانشجويان پليس دانشگاه علوم انتظامي امين ) قرار داده بود و پيش از اين در آثـار دفت ١ (١٣٩٨)، هال ٢ (١٣٧٦)، زارعي و زارعـي (١٣٨٢)، مهـديزاده (١٣٩٤) و ديگـران نيز به کار رفته ، مبناي دسته بندي خود قرار داديم .
به سبب اهدافي که در بيان مسئله بدان اشاره شد، منابع نظري ايـن مقالـه مبتنـي بـر همـان مباني اسـت کـه در دو طـرح «طـرح توسـعۀ مهـارت هـاي ارتبـاط اجتمـاعي دانشـجويان دانشگاه علوم انتظامي امين » و «طرح توسعۀ ارتباطات انساني دانشجويان دافوس » آمـده و به طورکلي عبارت است از: اسناد بالادستي که شامل بيانـات مقـام معظـم رهبـري، قـانون اساسي، قوانين و مقررات ، فرمايش هاي فرمانده ناجا، مباني ديني مـرتبط در اسـلام ماننـد آيات ، روايات ، ديدگاه هاي علماي اسلامي و فرازهايي از بيانـات مقـام معظـم رهبـري و مباني علمي مرتبط با مفاهيم و شاخص هاي مورد استفاده در اين طرح ، شامل نظريـه هـاي پارسونز٣، هارجي و همکاران ، راجرز، لوين ، هابر ماس ، بورديـو، فرگـاس ، بولتـون بـوده است .