چکیده:
در اقتصاد جهانی بیمرز امروز، مکانها در نقش بازیگران جدید، در صحنه بینالمللی عمل میکنند. جهانی شدن اقتصاد و تشدید سرعت تغییرات فنآوری دو نیروی مهم در رقابتهای مکانی بسترهای جغرافیایی بوده که برای مواجه با چالشهای رقابتی و محیطی حاصل از آن، وجود افرادی خلاق، ریسکپذیر و آگاه به فرصتهای محیطی در عرصههای اقتصادی سرزمینی، ضروری مینماید. از سوی دیگر، افزایش اهمیت کسب و کارهای گردشگری در تنوعبخشی اقتصادی و پایداری معیشتی بویژه در جوامع محلی سبب شکلگیری فرصتهای مختلف اقتصادی برای پاسخگویی به این نیازها شده است، توجه به فعالیتهای گردشگری نوآورانه در چارچوب توسعه کارآفرینی نواحی روستایی یکی از مهمترین این فرصتهاست. از اینرو، مقاله حاضر به بررسی فضای کارآفرینی گردشگری بخش سامن شهرستان ملایر با هدف تحلیل قابلیت بازساخت فضایی کارآفرینی گردشگری در توسعه نواحی روستایی پرداخت؛ روش پژوهش توصیفیـ تحلیلی با فن پیمایشی و از نوع کاربردی بود. صاحبان کسب و کار مبل و منبت، به تعداد 100 نفر جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند و به دلیل محدود بودن تعداد آنان از روش نمونهگیری سرشماری استفاده شد. ابزار اندازه-گیری پرسشنامهای بود که پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای متغیر کارآفرینی گردشگری 98/0 محاسبه شد، که بیانگر مناسب بودن ابزار پژوهش بود. تحلیل دادهها در محیط نرمافزار SPSS20 انجام گرفت. یافتهها نشان داد کارآفرینی گردشگری (مبل و منبت) در 90 درصد از نواحی روستایی دارای وضعیتی نسبتاً مطلوب بوده و سطح رشد فعالیتهای اقتصادی کارآفرینی گردشگری را در منطقه منجر شده است. طبق نتایج روستاهای دهنو و دهنوآورزمان دارای قابلیت بازساخت فضایی کارآفرینی و تبدیل شدن به مکانهای تجاری بزرگتر هستند. همچنین، نتایج آزمون مقایسه میانگینها نشان داد بین ادراک کارآفرینان با سطح تحصیلات مختلف از نظر عوامل مؤثر بر بازساخت فضایی کارآفرینی گردشگری مبل و منبت تفاوت معنیداری در سطح یک درصد خطا (99 درصد اطمینان) وجود دارد
In today's borderless global economy, on the international stage, places act as new actors. Globalization of the economy and increasing the technological changes pace are two important forces in geographic location competition which is essential to have people with characteristics: creativity, risk-taking and awareness of environmental opportunities in the field of land economy. On the other hand, the increasing importance of tourism businesses in economic diversification and livelihood sustainability, especially in local communities, has created various economic opportunities to meet these needs. Consideration of innovative tourism activities in the context of rural entrepreneurship development is one of the most important opportunities. Therefore, the present article investigates the tourism entrepreneurship space in the Saman District of Malayer County with the aim of analyzing the spatial reconstruction capability of tourism entrepreneurship in rural areas development. The method of this study was descriptive-analytical and applied. The statistical population of the study consisted of 100 furniture and carpentry business owners. A questionnaire was used to measure the reliability of the questionnaire ، using Cronbach's alpha test for tourism entrepreneurship variable (0.98). Findings showed that tourism entrepreneurship (sofa and inlay) was relatively favorable in 90% of rural areas. According to the results, the villages of Dehno and Dehnoavarzaman are capable of entrepreneurship spatial reconstruction and become larger business locations. Also, the results of the means comparison test showed that there is a significant difference (p<0.01) between the perception of entrepreneurs with different educational levels in terms of factors affecting the spatial reconstruction of entrepreneurship.