چکیده:
آموزش از طریق بازی و عروسک، یکی از روشهای مهم برای یادگیری به شمار میآید. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر کلاس نمایش عروسکی بر یادگیری و مهارت اجتماعی دانشآموزان دختر پایه اول و دوم و سوم، دوره اول ابتدایی، شهر تهران بود. روش تحقیق نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری 360 نفر از دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند و پرسشنامه مهارت اجتماعی گرشام و الیوت (1999) را دریافت نمودند. سپس بهطور تصادفی ساده در دو گروه 180 نفری در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش در یک ماه و طی 4 جلسه 45 دقیقهای مفید در کلاس نمایش عروسکی آموزش دیدند، در حالی که گروه کنترل در طی این مدت برنامه روزانه خود را دنبال میکردند و هیچگونه مداخله آموزشی دریافت نکردند. پس از اجرای برنامه آموزشی، مجددا پرسشنامه بر روی هر دو گروه اجرا گردید. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس نشان داد که شرکت در کلاسهای نمایش عروسکی بر ارتقای یادگیری دانشآموزان بهطور معناداری موثر بوده است. این نتایج نشان میدهد که کلاس نمایش عروسکی بر مهارت اجتماعی در ابعاد: همکاری، ابراز وجود، خویشتنداری و همدلی، تاثیر مثبت و معنا دار داشته است.
Learning through games and dolls is one of the most important ways to learn. The aim of this study was to determine the effect of puppetry class on learning and social skills of first, second and third grade female students in the first elementary school in Tehran. The research method was quasi-experimental. The statistical population of 360 students was selected by stepwise random sampling using Morgan table and received Gersham and Elliott (1999) social skills questionnaire. Then, they were randomly replaced in two groups of 180 in the experimental and control groups. The experimental group was trained in puppetry class for 4 useful 45-minute sessions in one month, while the control group followed their daily schedule during this period and did not receive any educational intervention. After the training program, the questionnaire was administered to both groups again. Data analysis using analysis of covariance showed that attending puppetry classes had a significant effect on promoting students' learning. These results show that the puppet drama class has a positive and significant effect on social skills in the dimensions of: cooperation, assertiveness, self-control and empathy.
خلاصه ماشینی:
تاثير کلاس نمايش عروسکي بر يادگيري و مهارت اجتماعي دانش آموزان دختر دوره اول ابتدايي شهر تهران فاطمه ناصري ١ تاريخ دريافت :٠٢ /١٤٠٠/٠٧ مرتضي سميعي زفرقندي ٢ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٠٩/٠٨ چکيده آموزش از طريق بازي و عروسک ، يکي از روش هاي مهم براي يادگيري به شمار مـي آيـد.
تحليـل داده هـا بـا استفاده از تحليل کواريانس نشان داد که شرکت در کلاس هاي نمايش عروسکي بـر ارتقـاي يادگيري دانش آموزان به طور معناداري مؤثر بوده است .
ســـــطح T ميــانگين خطــاي انحراف معيار اختلاف ميانگين پيش گروه (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ١-٣ مقايسه ميانگين هاي يادگيري همان طور که مشاهده مي شود در متغير يادگيري مقدار اختلاف ميانگين در گروه آزمايش ٤ مي باشد که نشان مي دهد يادگيري دانش آموزان در اين گروه افـزايش يافتـه اسـت .
جدول ١-٥ آزمون هاي اثرات بين آزمودني ها (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتايج حاصل از جدول فوق و سطح معني داري متغير يادگيري نتيجه مـي گيـريم بين دو گروه کنترل و آزمايش تفاوت معني دار وجـود دارد چـون سـطح معنـي داري متغيـر کمتر از ٠.
جدول ١-٨ آزمون هاي اثرات بين آزمودني ها (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتايج حاصل از جدول فوق و سطح معني داري متغير همکاري نتيجه مـي گيـريم بين دو گروه کنترل و آزمايش تفاوت معني دار وجـود دارد چـون سـطح معنـي داري متغيـر کمتر از ٠.