چکیده:
زمینه و هدف: سبک و شیوه آموزش در دوره همهگیری کووید-19 از آموزش حضوری به آموزش مجازی تغییر یافت و فرصتها و چالشهایی را برای آموزش و پرورش رقم زد. تغییر سبک آموزش بهویژه برای آموزش و پرورش استثنایی، شرایط متفاوتی به همراه داشت که شناسایی ابعاد مختلف و مختصات آن، ضرورتی سیاستگذارانه برای آموزش و پرورش میباشد. هدف تحقیق حاضر واکاوی موضوع، از منظر مدیران آموزش و پرورش استثنایی استان یزد میباشد. روش و دادهها: تحقیق حاضر یک مطالعة کیفی است که در سال 1400 در استان یزد انجام شد. دادهها به طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 32 نفر از مدیران مدارس استثنایی جمعآوری شد و به روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که آموزش مجازی در مدارس استثنایی همراه با چالشها و فرصتهایی بوده است. مهمترین موضوع در ابتدای همه گیری، عدم آمادگی مدیران و معلم ها در مواجهه با شرایط جدید بود که در سطح فردی و نهادی همراه با فشارها و نگرانی های جدی بوده است. با گذر زمان، مسئله مدیریت میشود و فرصتهایی را به وجود میآورد. چهار مضمون احصاء شده عبارتند از: فشارهای شغلی، عدم آمادگیِ بحران، چالشها، پیامدهای مثبت. نتیجهگیری: ایجاد زیرساختهای لازم آموزش مجازی و افزایش سواد رسانهای مدیران و معلّمها در این زمینه از ضروتهای آموزش و پرورش استثنایی میباشد. توجه به نیازهای خاص مدیران و معلمهای مدارس استثنایی در مقایسه با گروههای مشابه در مدارس عادی پیشنهاد میگردد. بازگشت به شرایط غیرهمهگیری، نبایستی به معنای کنارگذاشتن کامل فرصتهایی تلقی شود که آموزش مجازی به همراه داشته است. پیام اصلی: آموزش مجازی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه، فرصتهای بسیاری فراهم آورده است که توجّه مدیران آموزش و پرورش استثنایی به این موضوع و ارتقای آن پیشنهاد میگردد. همچنین توجّه به نابرابریهای آموزشی لازم است در اولویت هرگونه سیاستگذاری و برنامهریزی باشد.
Background and Aim: Virtual education has brought both opportunities and challenges for education during the COVID-19 pandemic. This is a different condition in exceptional education which calls for identifying its different dimensions and coordinating a policy-making necessity for education. The purpose of this research is to analyze the issue from the perspective of exceptional education managers in Yazd province. Methods and Data: The present research is a qualitative study that was conducted in 1400 in Yazd province. The data was collected through semi-structured interviews with 32 principals of exceptional schools and analyzed by thematic analysis method. Findings: Data analysis showed that virtual education in exceptional schools is accompanied by challenges and opportunities. The most important issue at the beginning of the epidemic was the lack of preparation of managers and teachers in facing the new conditions, which was accompanied by serious pressures and concerns at the individual and institutional levels. Over time, the problem has been managed leading to the creation of opportunities. The four themes analyzed are: job pressures, crisis unpreparedness, challenges, and positive consequences. Conclusion: Creating the necessary infrastructure for virtual education and increasing the media literacy of managers and teachers in this field is one of the needs of exceptional education. It is suggested to pay attention to the special needs of managers and teachers of exceptional schools compared to similar groups in normal schools. A return to non-pandemic conditions should not be considered as a complete abandonment of the opportunities that virtual education has brought. Key Message: Virtual education has provided many opportunities for students with special needs. It is recommended that special education managers pay attention to this issue and promote it. Paying attention to educational inequalities in this field should be a priority.
خلاصه ماشینی:
واژگان کليدي : آموزش مجازي ، همه گيري کوويد-١٩، نابرابري آموزشي ، مدارس استثنايي پيام اصلي : آموزش مجازي براي دانش آموزان با نيازهاي ويژه ، فرصت هاي بسياري فراهم آورده است که توجـه مـديران آمـوزش و پـرورش اسـتثنايي بـه ايـن موضوع و ارتقاي آن پيشنهاد مي گردد.
Pandemic 280 تداوم و تغيير اجتماعي / سال اول / شماره دوم / پاييز و زمستان ١٤٠١ مرادي کوچي و همکاران (١٤٠٠) در تحقيق خود نشان دادند که مهم ترين چالش هاي معلم ها در آموزش مجازي زمان بر بـودن توليـد محتوا، گسترش بي عدالتي و نابرابري آموزشي ، نبود امکانات و وسايل کمک آموزشي ، نقـض حـريم خصوصـي معلمـان ، عـدم برگـزاري دوره هاي توجيهي و مهارتي براي مدرسان و به کارگيري روش ها و فنون تدريس ناکارآمد در تدريس بـوده اسـت .
اين مشـکلات از جملـه کمبـود مهارت آموزگاران در آموزش مجازي ، عدم وجود محتواهاي آموزشي الکترونيکي ويژه دانش آموزان بـا معلوليت هـاي مختلـف تـا افـزايش 287 تداوم و تغيير اجتماعي / سال اول / شماره دوم / پاييز و زمستان ١٤٠١ کلاته ساداتي و همکاران / همه گيري کويد و تغيير سبک آموزش ...
همان طور که القحطاني در تحقيق خود در دانشگاه هاي عربسـتان سعودي (٢٠٢١) پيشنهاد داده است آموزش مجازي به عنوان برنامة درسي دانشجويان با نيازهاي ويژه مـورد اسـتفاده قـرار گيـرد، چنـين 290 تداوم و تغيير اجتماعي / سال اول / شماره دوم / پاييز و زمستان ١٤٠١ توصيه اي نيز براي دانش آموزان با نيازهاي ويژه پيشنهاد مي شود.