چکیده:
زمینه و هدف: در عصر جهانیشدن، هویت دینی در ابعاد مختلف شناختی، احساسی و تجربی با چالشها و تحولاتی روبهرو شده است. به همین روش، دختران در جهان امروز مدام به بازاندیشی در هویت دینی خود میپردازند و در این بازاندیشی، منابع مختلف اجتماعی نقشآفرینی میکنند. بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با هویت دینی دختران نوجوان شهر کرمان میپردازد. روش و دادهها: از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه استاندارد جهت جمعآوری دادهها استفاده شد و تعداد 390 نفر از جامعة آماری دختران نوجوان شهر کرمان با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. یافتهها: نتایج بیانگر رابطه مثبت و معنیدار بین متغیرهای مستقل استفاده از رسانة داخلی، سبک زندگی علمی، سبک زندگی هنری، حمایت مشورتی، سبک زندگی ورزشی و سرمایة اجتماعی با متغیر وابسته پایبندی به هویت دینی دختران نوجوان است. همچنین، رابطة منفی و معنیداری بین استفاده از رسانه خارجی، سبک زندگی اینترنتی، شبکه مجازی، فراغت جدید و سرمایه فرهنگی با پایبندی به هویت دینی دختران نوجوان وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: مدل رگرسیونی بهترتیب با شش متغیر رسانة خارجی، سبک زندگی علمی، سرمایة فرهنگی، سبک زندگی هنری، سبک زندگی اینترنتی و سرمایة اجتماعی، توانسته است 32 درصد از تغییرات متغیر پایبندی به هویت دینی در دختران را تبیین کند. بنابراین، سبک زندگی جدید، سرمایة اجتماعی و سرمایة فرهنگی در ایجاد هویت دینی دختران نوجوان نقش بهسزایی دارند. پیام اصلی: در جامعة معاصر، هویت دینی دختران نوجوان محصول شبکه روابط اجتماعی، فضای رسانهای و سبکهای زندگی مدرن است. از آنجاییکه پایههای اساسی شکلگیری هویت از سنین پایین به خصوص نوجوانی شروع میشود، رویکرد جذب اجتماعمحور همراه با فرهنگسازی در گروههای نخستین و تقویت برنامههای فرهنگی و رسانهای جهت مدیریت تغییرات اجتنابناپذیر اجتماعی مفید میباشد.
Background and Aim: In the era of globalization, religious identity has faced challenges and developments in various cognitive, emotional and experimental dimensions. Girls in today's world are constantly rethinking their religious identity, and various social sources play a role in this rethinking. Thus, the present research examines the social factors influencing the religious identity of teenage girls in Kerman city. Methods and Data: In this research, the survey method and standard questionnaire tools were used to collect data. 390 people from the statistical population of teenage girls in Kerman were selected by multi-stage random sampling. Findings: The results show a positive and significant relationship between the independent variables (domestic media, scientific lifestyle, artistic lifestyle, advisory support, sports lifestyle, and social capital) and the dependent variable (adherence to the religious identity of adolescent girls). There is also a significant negative relationship between the use of foreign media, Internet lifestyle, new leisure types, virtual network, and cultural capital and adherence to the religious identity of adolescent girls. Conclusion: The regression model with six variables of the foreign media, scientific lifestyle, cultural capital, artistic lifestyle, Internet lifestyle, and social capital, respectively, explained 32% of the variable of adherence to religious identity in girls. Finally, it can be said that a new lifestyle, social capital, and cultural capital play an important role in adhering to the sacred character of adolescent girls. Key Message: In contemporary society, the religious identity of teenage girls is a product of the network of social relations, media space, and modern lifestyles. Since the basic foundations of identity formation start from a lower age, especially adolescence, the approach of community-oriented recruitment along with cultivation in the first groups and strengthening cultural and media programs to manage inevitable social changes is useful.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش نيز با تمرکز بر انواع سبک هاي زندگي ، مديريت بدن و سرمايه هاي اجتماعي و فرهنگي و ارتباط آن با هويت ديني دختـران دانش آموز شهر کرمان مورد بررسي قرار گرفته است .
Kuhn & McPartland 388 تداوم و تغيير اجتماعي / سال اول / شماره دوم / پاييز و زمستان ١٤٠١ از نظر وي ، به دليل پويايي جوامع امروزي ، انتخاب سبک زندگي بيش از پيش در ساخت هويت اهميت مي يابد، براي گيدنز، شيوة زندگي مجموعه اي کم و بيش فراگير از کارکردها دانسته مي شود که فرد آنها را به کار مي گيرد؛ چـون نـه فقـط نيازهـاي جـاري او را بـرآورده مي سازد بلکه روايتي ويژه را که وي براي هويت خود برگزيده است نيز نشان مي دهد (خواجه نوري و مقدس ، ١٣٨٤: ١٧).
با توجه به آماره هاي جدول بين متغيرهاي مستقل فراغت مدرن ، سبک زندگي اينترنتي ، رسانة خارجي ، سبک زندگي ورزشي ، رسـانه داخلـي ، سـبک 390 تداوم و تغيير اجتماعي / سال اول / شماره دوم / پاييز و زمستان ١٤٠١ زندگي هنري ، شبکة مجازي ، سبک زندگي علمي ، سرماية اجتماعي ، سرماية فرهنگي و حمايت مشورتي با متغير وابسته پايبندي به هويت ديني دختران رابطه معناداري وجود دارد.
The Politics of Affect: The Glue of Religious and Identity Conflicts in Social Media, Journal of Religion, Media and Digital Culture, 8(1): 11-34.