چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای برندسازی مقصدهای گردشگری با تاکید بر بازاریابی دیجیتال می باشد.لذا 45 مقاله را بین سال های 2010 تا 2020 با استفاده از روش مرور سیستماتیک و تکنیک روش دلفی بررسی نموده است. جامعه آماری شامل 25 نفر از خبرگان این حوزه بود. در دور اول روش دلفی، میانگین نظرات خبرگان از بین 57 سوال تعداد 11 سوال میانگین کمتری از میانگین طیف بودند که به عنوان معیارهای کم اهمیت شناخته و از پرسشنامه حذف گردید. در دور دوم روش دلفی، پرسشنامه دارای 46 سوال بود که براساس میانگین نظرات خبرگان از بین 46 سوال تعداد 6 سوال از پرسشنامه حذف شد. در دور سوم روش دلفی، پرسشنامه دارای40 سوال بود که میانگین نظرات خبرگان مقدار دی فازی همه سوالات بیشتر از میانگین طیف می باشند. بنابراین همه سوالات باقی مانده از اهمیت زیادی برخوردار هستند. با توجه به نظرات خبرگان، دستیابی سوالات به سطح اجتماع مشخص شده و عدم حذف یا اضافه شدن شاخص جدید به پژوهش مشخص شد که شرط توقف پژوهش فراهم شده است.
The present study aims to provide a model for branding tourist destinations with emphasis on digital marketing. Therefore, 45 articles between 2010 to 2020 using the systematic review method and Delphi technique have been reviewed. The statistical population included 25 experts in this field. In the first round of the Delphi method, the average of the experts' opinions out of 57 questions, 11 questions were lower than the mean of the spectrum, which was recognized as a minor criterion and was removed from the questionnaire. In the second round of the Delphi method, the questionnaire had 46 questions, which based on the average opinions of experts, out of 46 questions, 6 questions were removed from the questionnaire. In the third round of the Delphi method, the questionnaire had 40 questions that the average opinions of experts on the fuzzy value of all questions are higher than the average of the spectrum. So all the remaining questions are very important. According to the opinions of experts, the achievement of questions to the community level and the lack of removal or addition of new indicators to the research, it was determined that the condition for stopping the research has been provided.
خلاصه ماشینی:
اما با تمام اين مطالب فاصله آنچه در ايران هست با آنچه که بايد باشد بسيار است سوالات متعددي ايجاد مي شود: تا چه حد به مقصد گردشگري در ايران و برندسازي آنها اهميت داده مي شود ؟ تا چه ميزان در جهت برند سازي از وب و شبکه هاي اجتماعي استفاده مي گردد؟ آنچه مسلم است مسئولين ايران در خصوص گردشگري کم کاريهاي زيادي داشته اند هر چند در کنار عدم تعاملات جهاني در حوزه گردشگري ، نداشتن وحدت نظر براي ورود گردشگر به کشور، استفاده نکردن از جاذبه هاي مذهبي براي ورود گردشگر به ايران و سياسي شدن گردشگري مي توان از مهمترين مشکلات اين صنعت در ايران دانست .
با توجه به مقدار دي فازي بدست آمده براي هريک از سوالات پژوهش مشاهده مي شود که از بين ٥٧ سوال (شاخص ) پرسشنامه اول يازده سوال داراي مقدار دي فازي کمتر از مقدار ميانگين طيف مي باشند بنابراين اين سوالات (شاخص ها) به عنوان سوالات کم اهميت شناخته مي شوند که مي توانيم در پژوهش از آنها صرف نظر کنيم گام نهم : تجزيه و تحليل پاسخ هاي رسيده در دوره دوم در اين مرحله ابتدا پرسشنامه هاي توزيع شده بين ٢٧ نفز از خبرگان توزيع شد و بعد از پاسخ دادن جمع آوري شد.
پس از طراحي پرسشنامه ، پرسشنامه به همراه نتايج دور اول پژوهش در اختيار خبرگان قرار گرفت سپس به جمع آوري پرسشنامه هاي دور دوم و تجزيه و تحليل آن پرداخته شد، که براساس ميانگين نظرات خبرگان براي هر يک از سوالات مشخص شد که از بين ٤٦ سوال (شاخص ) تعداد ٦ سوال (شاخص ) ميانگين کمتري از ميانگين طيف دارند بنابراين اين معيار ها به عنوان معيارهاي کم اهميت شناخته شد و از پرسشنامه حذف شد.