چکیده:
امروزه گسترش فن آوریهای مربوط به گوشی های هوشمند همراه و افزایش محبوبیت شبکه های اجتماعی اهمیت بررسی نحوه شکل گیری خرید کاربران در بستر شبکه های اجتماعی را دو چندان نموده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر شخصی سازی تبلیغات بر خرید آنلاین کاربران می باشد که از روش توصیفی پیمایشی جهت بررسی نحوه تأثیرگذاری عوامل استفاده شده است. جهت تحلیل روابط از روش معادلات ساختاری استفاده شد که با توزیع پرسشنامه در بین نمونه آماری متشکل از 384 نفر از کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام مورد سنجش قرار گرفت. نتایج حاکی از ان است که متغیرهای شناسایی شده، در قالب مدل محقق ساخته دارای اعتبار بوده و شخصی سازی تبلیغات با آگاهی، اعتبار و خلاقیت، سرگرمی، ارزش اجتماعی و اعتماد ارتباط مثبت دارد . آگاهی، اعتبار، سرگرمی خلاقیت و ارزش اجتماعی با تجربه روانی و ارزش تبلیغات رابطه مثبت دارد. همچنین ارزش تبلیغات، تجربه روانی و اعتماد مولفه های تاثیر گزار بر خرید آنلاین می باشند
Today, the development of mobile and smartphones technologies has increased popularity of social networks and also the importance of examining htat how users' purchases are formed in social networks. The purpose of this study is to investigate the effect of advertising personalization on online shopping of users and especially users of Instagram. the conceptual model was formed by using the Delphi technique, and the structural equation method was used to analyze the relationships. the questionnaire distributes among a statistical sample of 384 Instagram users. The results show that the ethical personalization of advertising is positively related to awareness, credibility, creativity, entertainment, social value and trust. Awareness, credibility, creativity, entertainment, and social value are positively related to Flow experience and the value of advertising. The value of advertising, Flow experience and trust are influential components on online shopping.Personalization of advertisements can be defined as content adjustment based on the characteristics and needs of people, and the most obvious feature is the recommendation of services, because understanding user information and producing appropriate services can predict the user's goal. Active personalization may allow users to have a more integrated experience and smart services have a positive impact and better results for users.
خلاصه ماشینی:
هدف پژوهش حاضر بررسي تاثير شخصي سازي تبليغات بر خريد آنلاين کاربران مي باشد که از روش توصيفي پيمايشي جهت بررسي نحوه تأثيرگذاري عوامل استفاده شده است .
نتايج حاکي از ان است که متغيرهاي شناسايي شده ، در قالب مدل محقق ساخته داراي اعتبار بوده و شخصي سازي تبليغات با آگاهي، اعتبار و خلاقيت ، سرگرمي، ارزش اجتماعي و اعتماد ارتباط مثبت دارد .
همچنين ارزش تبليغات ، تجربه رواني و اعتماد مولفه هاي تاثير گزار بر خريد آنلاين مي باشند کليدواژه ها: شخصي سازي تبليغات ، خريد آنلاين ، شبکه اجتماعي اينستاگرام ١گروه مديريت بازرگاني، واحد قم ، دانشگاه آزاداسلامي ، قم ، ايران ali.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١- مدل مفهومي مدل خريد آنلاين از طريق شخصي سازي تبليغات فرضيات پژوهش حاضر عبارتند از: تاثير مثبت و معني داري بر ارزش تبليغات دارد.
در پاسخ به فرضيه هاي پژوهش با توجه به ضرائب رگرسيوني و همچنين مقدار آماره تي نتايج حاصل از تحليل داده ها نشان مي دهد که شخصي سازي تبليغات بر ابعاد آگاهي، اعتبار، خلاقيت ، سرگرمي رابطه مثبت ومعناداري دارد.
اين نتايج با يافته هاي کيم و هان (٢٠١٤) و ستياني و همکاران (٢٠١٩) همراستا مي باشد که نشان دادند شخصي سازي تبليغات بر ابعاد شناختي و عاطفي تاثير مثبت دارد.
Developing customer product loyalty through mobile advertising: Affective and cognitive perspectives, International Journal of Information Management, 47 (2019( 101–111, https://doi.
How smartphone advertising influences consumers' purchase intention, Journal of Business Research, https://doi.