چکیده:
خود افشایی فرایندی است که طی آن شخص در مورد خود، افکار، احساسات، آرزوها ، اهداف، شکست ها، موفقیت ها، ترس ها و رویاهایش برای شخص دیگری افشاگری میکند که در بهبود روابط صمیمانه با دیگران تاثیر بسزایی دارد. سئوال اصلی پژوهش این است که جایگاه خودافشایی در رویکرد جامعه شناسی چگونه است؟ فرضیه اصلی مقاله این است که خودافشایی در مدارس ریشه در نظریات جامعه شناختی نفوذ اجتماعی و تبادل اجتماعی دارد و مزایا و معایب مختلفی را از این حیث برای خودافشایی قائل شده اند.نتایج مطالعه نشان میدهد که دانش آموزان به دلیل عوامل درون فردی نظیر سن، شخصیت و رشد کودک و عوامل زمینه ای نظیر انتظار نقش به خود افشایی میپردازند و خود افشایی منجر به ارتقای روابط دوستانه، افزایش همدلی و ارتقای یادگیری میشود و از طرفی خطراتی همچون کنترل نکردن مرزهای حریم شخصی و عدم پذیرش در مقابل خود افشایی را با خود به همراه دارد. بنابر این لزوم آموزش اصول خود افشایی در مدارس به دانش آموزان به وضوح احساس میشود. روش تحقیق در این مقاله توصیفی تحلیلی است و داده ها به شیوه کتابخانه ای گردآوری شده است.
Self-disclosure is the process by which a person reveals to another person about himself, his thoughts, feelings, aspirations, goals, failures, successes, fears, and dreams, which have a great impact on improving intimate relationships with others. The main question of the research is what is the place of self-disclosure in the sociological approach? The main hypothesis of the article is that self-disclosure in schools is rooted in sociological theories of social influence and social exchange, and various advantages and disadvantages have been attributed to self-disclosure. The child's personality and development and underlying factors such as expectation of role play a role in self-disclosure and self-disclosure leads to the promotion of friendships, increased empathy and promotion of learning and on the other hand risks such as not controlling privacy and not accepting self-disclosure. it has. Therefore, the need to teach students the principles of self-disclosure in schools is clearly felt. The research method in this article is descriptive-analytical and the data is collected in a library method.
خلاصه ماشینی:
بررسي جامعه شناسي خودافشايي و پيشايندها و پيامدهاي آن در دانش آموزان مدارس شمسي سکوت مريم اسلام پناه تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٦/١٠ فرانک موسوي تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/١٢/٢٠ محمدجواد کرم افروز چکيده خود افشايي فرايندي است که طي آن شخص در مورد خود، افکار، احساسات ، آرزوها ، اهداف ، شکست ها، موفقيت ها، ترس ها و روياهايش براي شخص ديگري افشاگري ميکند که در بهبود روابط صميمانه با ديگران تاثير بسزايي دارد.
اين امر به ويژه در مدارس و با در نظـر گـرفتن سـن اين افراد حائز اهميت است زيرا برخي از افراد هنگام خودافشايي از حد و حدود حريم خصوصي فراتر ميروند کـه در ايـن مواقـع هيچ تضميني براي استفاده ديگران از اطلاعاتي که فاش مي کنند، وجود نـدارد (٢ :٢٠١٩ ,Kraut &Yang, Yao, Seering, ).
آنهـا دريافتنـد کـه مربيـان براي مديريت حريم خصوصي شان از معيارهاي خاصي مانند ارتباط افشاي اطلاعات با محتواي دوره ، ريسک پـذيري افشـاگري و نياز به مرزهاي مشخص بين معلمان و دانش آموزان به عنوان يک چارچوب نظري استفاده مي کنند (٢٠٠٩:٢٠٥ ,Tobin) نتايج منفي خود افشايي معلمان با اجراي خودافشايي در کلاس ، مجموعه اي از پيامدها و چالش هاي منفي نيز به وجود مي آيد.