چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف طراحی مدل اثرگذاری آزمون سراسری بر برنامه درسی پنهان در دوره متوسطه انجام گرفت.روششناسی: روش پژوهش، روش اکتشافی آمیخته (کیفی- کمی) بوده که در بخش کیفی، رویکرد داده بنیاد و در بخش کمی، توصیفی - پیمایشی لحاظ گردیده است. نمونه آماری در بخش کیفی،12 نفر از صاحبنظران و خبرگان رشته علوم تربیتی و روانسنجی دانشگاههای شهر تهران با روش نمونهگیری نظری و در قسمت کمی، نیز 374 نفر از دبیران دوره دوم متوسطه شهرستان های استان تهران با روش نمونهگیری تصادفی مرحله ای انتخاب شدند. ابزار گرداوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامهمحقق ساخته متشکل از 15 سوال و در طیف 5 تایی لیکرت است. روش تجزیهوتحلیل دادههای مصاحبه در بخش کیفی، کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی تحلیل عاملی تائیدی انتخابشده است.یافتهها: یافتههای پژوهش در بخش کیفی شامل 15 کد باز در قالب 5 مقوله(ساختار فیزیکی مدرسه، جو اجتماعی، روابط اجتماعی در مدرسه، فناوری اطلاعات و ارتباطات و مکانیسم تشویق و تنبیه)بود و نتایج بخش کمی نشان داد که مدل پزوهش دارای برازش کافی است و ساختار فیزیک مدرسه در مدل استخراج شده دارای اولویت بیشتری است.بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت که آزمون سراسری اثر بسزایی در برنامه درسی پنهان دارد و 5 مقوله شناسایی شده در پژوهش می توانند بیشترین اثرپذیری را از آزمون سراسری داشته باشند
Objective: This study was conducted to design a model for the effectiveness of the national test on the hidden curriculum in high school.Methodology: The research method is a mixed exploratory method (qualitative-quantitative) which in the qualitative part is the data approach of the foundation and in the quantitative part is descriptive-survey. Statistical sample In the qualitative section, 12 experts in the field of educational sciences and psychometrics of Tehran universities were selected by theoretical sampling method and in the quantitative section, 374 secondary school teachers in Tehran cities were selected by stepwise random sampling method. The data collection tool is semi-structured in the qualitative part of the interview and in the quantitative part is a researcher-made questionnaire consisting of 15 questions in a 5-point Likert scale. The method of analyzing the interview data was selected in the qualitative, open, coded and selective sections and in the quantitative section, confirmatory factor analysis was selected.Results: The research findings in the qualitative section included 15 open codes in the form of 5 categories (school physical structure, social atmosphere, school social relations, information and communication technology and encouragement and punishment mechanism) and the results of the quantitative section showed that the research model fits It is sufficient and the structure of school physics has more priority in the extracted model.
خلاصه ماشینی:
با توجه به شيوه هاي انتقال اين پيام ها، براي کشف و مطالعه ي چنين آموزه هايي بايد از روش هايي متناسب با آن ها بهره ببرند تا بتوانند اين لايه هاي پنهاني آموزش را نيز آشکار کنند؛ بنابراين بيشتر منابع مکتوب در حوزه ي آموزش هاي پنهان ، مبتني بر مشاهدات کيفي در کلاس و مدارس است ( & Mirzamostafa, Riahi 1- Hidden curriculum 2-imprecise ٢٠٢٠ ,Sharepour).
&Khalaghi HajFrosh (٢٠١٣) و Fatah Abadi (٢٠١٧) بيان کرده اند که آزمون سراسري اسباب بروز مخالفان و موافقان زيادي را فراهم نموده است و اين سؤال را در جامعه مطرح است که آيا بايد محل آماده سازي داوطلبان کنکور باشد؟ اين پرسش به صورت مستقيم تأکيد بر اين موضوع دارد که تا نظام آموزشي براي تحقق اهداف برنامه درسي تحت تأثير آزمون سراسري قرارگرفته است برنامه درسي دچار انحراف شده است ( ,Fathabadi .
براي مثال ؛ شناخت برنامه درسي پنهان براي برنامه ريزي (٢٠١٣ ,Bavafa &Safaei Movahed )، اثر برنامه درسي پنهان بر بازده هاي عاطفي يادگيري در دانش آموزان (٢٠١٠ ,Seif &Bianfar, Maleki )، نقش مؤلفه هاي برنامه درسي پنهان بر يادگيري دانش آموزان (٢٠١٢ ,Fallah, Vahid et al)، نقش برنامه درسي پنهان بر عملکرد تحصيلي دانش آموزان ( ,Boroumand Nasab ;٢٠١٢ ,kashfiRad &JanAlizadeh, Sharpour ٢٠١٤ ,Hosseinpour &Omidian )، اثر برنامه درسي پنهان بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان (٢٠١٠ ,Seif &Bianfar, Maleki )، پيامدهاي قصد نشده ي برنامه درسي پنهان ناشي از جو مدارس (٢٠٠٦ ,Mehrmohammadi &Alikhani )، نقش برنامه درسي پنهان بر رفتار انضباطي دانش آموزان (٢٠٠٩ ,Ghaffari &Taghipour )، ابعاد برنامه درسي پنهان و روش هاي تدريس معلمان (٢٠١٣ ,Adib &Alizadeh ).