چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی نظام آموزشی مبتنی بر توسعه نگرش کارآفرینانه دانشآموزان هنرستانهای شهر تهران میباشد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و به روش اکتشافی انجام شد. گردآوری دادهها به روش آمیخته( کیفی و کمی )صورت گرفته و ابزار گرد آوری دادهها مصاحبه وپرسشنامه بود. جامعة آماری بخش کیفی شامل خبرگان ( مدیران ، کارآفرینان برترو اساتید دانشگاه ها) بوده که تعداد 20 نفر برای نمونه انتخاب شدند و در بخش کمی شامل کلیه مدیران، دبیران و مربیانهای هنرستانهای شهر تهران در سال 1399 بود که بر اساس فرمول کوکران، حجم نمونه به تعداد 305 نفر در این پژوهش همکاری کردند. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده در بخش کیفی با استفاده از نرم افزار MAXQDA ودر بخش کمی به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSS 16 و Smart PLS انجام میشود. در این تحقیق برای توصیف دادهها از آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد فراوانی، جدول توزیع فراوانی، ترسیم نمودارها و همچنین توصیف ویژگیهای پاسخ دهندگان به پرسشنامه استفاده میگردد. و در تحلیل استنباطی به روش تحلیل عاملی، به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شد. نتایج نشان داد مولفههای: آموزش کارآفرینانه، روحیه کارآفرینی، مشاوره تحصیلی و شغلی، سبک رهبری و مدیریت هنرستانها، ارتباط با صنعت و تجارت، محتوای آموزش کارآفرینی، توسعه مهارتهای کارآفرینی در فراگیران، فضا و تجهیزات آموزشی، و در نهایت روشهای آموزش کارآفرینی، به عنوان مولفه ها و شاخص های موثر بر نظام آموزشی جهت توسعه نگرش کارآفرینانه دانشآموزان هنرستانهای شهر تهران است. بررسیها نشان از برازش مدل بود
The purpose of this study is to provide a model of educational system based on the development of students' entrepreneurial attitude (Case study: vocational schools in Tehran). The research method was applied in terms of purpose and exploratory method. Data collection was done in a quantitative manner and the data collection tool was a questionnaire. The statistical population included all managers, teachers and instructors of vocational schools in Tehran in 1399. According to the Cochran's formula, a sample size of 305 people participated in this study. The collected data are analyzed by descriptive and inferential methods through SPSS 16 and Smart PLS software. In this research, descriptive statistics including frequency, frequency percentage, frequency distribution table, graphs and also describing the characteristics of the respondents to the questionnaire are used to describe the data. In inferential analysis, data analysis was performed using factor analysis. The results showed components: entrepreneurial education, entrepreneurial spirit, academic and career counseling, leadership style and management of vocational schools, relationship with industry and trade, content of entrepreneurial education, development of entrepreneurial skills in learners, space and educational equipment, and finally entrepreneurship education methods As components and indicators affecting the educational system to develop the entrepreneurial attitude of high school students in Tehran. The studies showed that the model fits.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد مولفه هاي: آموزش کارآفرينانـه ، روحيه کارآفريني، مشاوره تحصيلي و شغلي، سـبک رهبـري و مـديريت هنرسـتان ها، ارتبـاط بـا صـنعت و تجارت ، محتواي آموزش کارآفريني، توسعه مهارت هاي کارآفريني در فراگيران ، فضا و تجهيزات آموزشـي، و در نهايت روش هاي آموزش کارآفريني، به عنوان مولفه ها و شاخص هـاي مـوثر بـر نظـام آموزشـي جهـت توسعه نگرش کارآفرينانه دانش آموزان هنرستان هاي شهر تهران است .
لـذا ايـن تحقيق به منظور ارائه يک الگوي مناسب آموزشي و عملي جهت رفع اين معضـل اسـت کـه بـا اسـتفاده از مولفه هاي کارآفريني به ويژه نگرش کارآفرينانه براي استفاده در نظام آموزشي تلاش دارد تا با توسعه نگرش و خلاقيت دانش آموزان را به عنوان سرمايه واقعي جامعه تقويت نمايد.
محقـق در ايـن مرحلـه بـا اسـتفاده از آزمون T تک نمونه اي، به بررسي وضع موجود و فاصله تـا وضـع مطلـوب را بـه تفکيـک عوامـل ، ابعـاد و مولفه هاي ٩ گانه (آموزش کارآفرينانه ، روحيه کارآفريني، مشاوره تحصيلي و شغلي، سبک رهبري و مديريت هنرستان ها، ارتباط با صـنعت و تجـارت ، محتـواي آمـوزش کـارآفريني، توسـعه مهارت هـاي کـارآفريني در فراگيران ، فضا و تجهيزات آموزشي، و در نهايت روش هاي آموزش کارآفريني) الگوي نظام آموزشـي جهـت توسعه نگرش کارآفرينانه دانش آموزان هنرستان هاي شهر تهران ميپردازد.
Poursaeed, Mohammad Mehdi, Designing a Model for Identifying Entrepreneurial Opportunities in Port Areas, Applied Studies in Management and Development Sciences, November 2, 2017, No. 4 - pp.
Poursaeed, Mohammad Mehdi, Designing a Model for Identifying Entrepreneurship Opportunities in Port Areas, Applied Studies in Management and Development Sciences, November 2, 2017, No. 4 - pp.