چکیده:
بررسی ابعاد مؤثر در مدل اثربخشی تبلیغات محیطی فرهنگی اجتماعیچکیده:در طی سالهای اخیر استفاده از تبلیغات محیطی بهمنظور ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی سازمانها و نهادهای اجتماعی و سیاسی، آموزشهای شهروندی و... از عوامل موفقیت سازمانها بوده است. یکی از مسایل بسیار مهم در قلمرو تبلیغات محیطی فرهنگی اجتماعی، ارزیابی اثربخشی این نوع تبلیغات است. برای ارائه اثربخش تبلیغات محیطی فرهنگی اجتماعی ابتدا باید ابعاد مؤثر در اثربخشی را شناسایی نمود و با استفاده از روشهای علمی آن را بهکار برد. در تحقیق حاضر با استفاده از روش تحقیق فراترکیب ابتدا عناصر مؤثر در تبلیغات محیطی همچون محتوا، اصالت، یادآوری، ایده، جاذبه، خلاقیت، منحصربهفرد، شفافیت، همراستایی، قابل فهم، جذابیت، جلب توجه، ادعا و مسئولیت اجتماعی، موقعیت، تکرار، زمان و.. بهدست آمد. سپس با روش کمی با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی؛ مولفههای نهایی مدل تبلیغات محیطی فرهنگی اجتماعی شناسایی شد و با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی؛ مؤلفههای حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی تأیید شد.
In recent years, the use of environmental advertising to provide cultural and social services to organizations and social and political institutions, citizenship education has been a factor in the success of organizations. One of the most important issues in the field of cultural, cultural and social advertising is to evaluate the effectiveness of this type of advertising. In order to present effective environmental, cultural and social propaganda, one must first identify the effective dimensions of effectiveness and apply it using scientific methods. In the present study, using the meta-combined research method, first the effective elements in environmental advertising such as content, originality, reminder, idea, attraction, creativity, unique, transparency, alignment, understandable, attractiveness, attention, claim and social responsibility, position, Repetition, time was obtained. Then with the quantitative method of exploratory factor analysis; The final components of the environmental cultural and socio-advertising model were identified and using confirmatory factor analysis; The components obtained from exploratory factor analysis were confirmed.
خلاصه ماشینی:
بررسي ابعاد مؤثر در مدل اثربخشي تبليغات محيطي فرهنگي اجتماعي ديبا هاشمي فشارکي ١ 2 تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٥/٠١ رضا ابراهيم زاده 3 تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٧/٠٥ اکبر اعتباريان البرز قيتاني ٤ چکيده : در طي سال هاي اخير استفاده از تبليغات محيطي به منظور ارائه خدمات فرهنگي، اجتماعي سازمان ها و نهادهاي اجتماعي و سياسي ، آموزش هاي شهروندي و...
براي ارائه اثربخش تبليغات محيطي فرهنگي اجتماعي ابتدا بايد ابعاد مؤثر در اثربخشـــي را شناسايي نمود و بااستفاده از روش هاي علمي آن را به کار برد.
در تحقيق حاضر بااستفاده از روش تحقيق فراترکيب بيش از ٥٠٠ منبع مرتبط بررسي و سپس ٤٨ منبع نهايي انتخاب شدند با استفاده ارز روش فراترکيب ساندوسکي و باروسو ابتدا مقوله هاي مؤثر در تبليغات محيطي همچون محتوا، اصالت ، يادآوري، ايده ، جاذبه ، خلاقيت ، منحصربه فرد، شفافيت ، هم راستايي، قابل فهم ، جذابيت ، جلب توجه ، ادعا و مسئوليت اجتماعي، موقعيت ، تکرار، زمان و..
در طراحي تبليغات فرهنگي موارد و اصول مهمي بايد مد نظر قرار گيرند که برخي از اين اصول پايداري عبارتند از: ١- لازم است شناخت کاملي از مخاطبين و جامعه هدف وجود داشته باشد.
نتايج تحقيقات مختلفي که در زمينه قابليت اقناع پيام هاي تبليغاتي صورت گرفته است نشان ميدهد که تبليغات زماني قابليت اقناعي بالايي دارند که اطلاعاتي درباره برند ارائه دهند که مرتبط با دانش پيشين مصرف کنندگان از محصول باشد(کشاري و همکاران ، ٢٠١٣: ١١٥).
در استفاده از جاذبه هاي تبليغاتي بايد دقت کرد و هر جاذبه را در شرايط خاص خود در تبليغات محيطي فرهنگي و اجتماعي به کار برده شود.