چکیده:
مقدمه: اعضای هیئتعلمی دانشگاهها عنصر اصلی انتقال علم و توسعه جوامع هستند که توانمندسازی آنان ضرورتی اجتنابناپذیر است. لذا هدف اصلی پژوهش حاضر پیشبینی توانمندسازی روانشناختی کارکنان بر اساس الگوی رهبری معنوی بود.روش: روش پژوهش حاضر ازنظر شیوه اجرا، توصیفی- همبستگی و ازنظر هدف نیز کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش 162 نفر از اساتید و مدرسان دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در سال 99-1398 بودند که بر اساس جدول مورگان و کرجسی(1970) 110 نفر از آنان با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای استاندارد رهبری معنوی فرای(2005) و توانمندسازی شغلی اسپرتیزر (1995) بودند که پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون با نرمافزار SPSS23 و رویکرد معادلات ساختاری با نرمافزار Amos20 استفاده شد. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد رهبری معنوی با توانمندسازی روانشناختی کارکنان رابطه معناداری دارد(44/0=r و 01/0>P). همچنین رهبری معنوی 45/0 واریانس متغیر توانمندسازی روانشناختی اعضای هیئتعلمی دانشگاه فرهنگیان را پیشبینی میکند. از میان ابعاد رهبری معنوی نیز چشمانداز(83/0)، عشق به نوعدوستی(81/0) و ایمان و امید(80/0) به ترتیب دارای بیشترین ضریب مسیر بر توانمندسازی بودند. نتیجهگیری: با توجه به تأثیر رهبری معنوی بر توانمندسازی روانشناختی اعضای هیئتعلمی، بازنگری در الگوهای رهبری در دانشگاههای فرهنگیان ضرورت دارد و انتصاب افراد بهعنوان ریاست دانشگاهها باید بیشتر با سبک رهبری معنوی صورت گیرد.
Background: Faculty members of universities are the main element for transferring science and developing the society, and their empowerment is an inevitable necessity. Therefore, the present study aimed to predict the psychological empowerment of faculty members based on a spiritual leadership framework. Methods: This was a descriptive-correlational research in terms of methodology and an applied study regarding the objective. The statistical population included 162 professors and instructors in Farhangian University of Isfahan, Iran in 2019-2020. In total, 110 individuals were selected by simple random sampling based on the Krejcie & Morgan Table (1970). The research tools included the standard spiritual leadership questionnaire by Fry (2005) and Spritzer’s empowerment questionnaire (1995), the reliability of which was confirmed at a Cronbach’s alpha of 0.89. In addition, data analysis was performed in SPSS version 23 using Pearson’s correlation and Amos version 20 applying the structural equation model. Results: In this study, there was a significant relationship between spiritual leadership and psychological empowerment of employees (r=0.44, PConclusion: Given the effect of spiritual leadership on the psychological empowerment of faculty members, it seems necessary to revise the leadership patterns in Farhangian University and appoint individuals as the president of universities more based on the spiritual leadership style.
خلاصه ماشینی:
تبيين ابعاد و مولفه هاي الگوي رهبري معنوي: مورد مطالعه دانشگاه فرهنگيان اصفهان تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٥/٠١ اسماعيل يوسفي ١ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٧/٠٥ مرتضي سميعي زفرقندي ٢ زهرا طالب ٣ چکيده مقدمه : اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها عنصر اصلي انتقال علم و توسعه جوامـع هسـتند کـه توانمندسـازي آنـان ضـرورتي اجتناب ناپذير است .
ابزار پژوهش پرسشنامه هاي استاندارد رهبري معنوي فراي(٢٠٠٥) و توانمندسازي شغلي اسپرتيزر (١٩٩٥) بودند که پايايي آن با آزمون آلفاي کرونباخ ٠/٨٩ به دست آمد.
بر اين ١- Honold 819 اساس ، هدف اصلي اين پژوهش پيشي بيني توانمندسازي روان شناختي اعضاي هيئت علمي بر اساس رهبري معنوي در دانشگاه فرهنگيان است .
بر اين اساس ميتوان گفت سبک رهبري معنوي نوعي الگوي مديريتي است که ميتواند به کارکنان به عنوان کادر آموزشي بها و ارزش دهد.
Study of employee empowerment and job satisfaction of university staff in a TQM perspective: implications for higher education managers.
N. Empowering behavior and leader fairness and integrity: Studying perceptions of ethical leader behavior from a levels- of-analysis perspective, European Journal of Work and Organizational Psychology.
The Design of the Structural Model of the Effect of Spiritual Leadership on Psychological Empowerment in Faculty Members of Physical Education and Sports Sciences Faculties.
Investigation of the Relationship Spiritual Leadership of Managers with Cognitive Empowerment of Employees (Case Study: Employees and Managers the Customs of the West of Iran).
Predicting the Psychological Empowerment of Faculty Members Based on a Spiritual Leadership Framework: A Case Study of Farhangian University of Isfahan 829