چکیده:
زنان پیش از اسلام از هرگونه بهره اقتصادی محروم بودند و نه از ارث بهره ای داشتند ونه از مَهر ، حتی از حاصل دسترنج خودشان هم محروم بودند ، قوانین اسلام قرنها ست که حق مالکیت وتصرف زنان در اموالشان را به رسمیت شناخته است وآنها را در این مورد مستقل نموده است زن به عنوان یکی از ارکان خانواده ، بر شرایط اقتصادی خانواده بسیار تاثیر گذار است، از طرفی این مبحث از بحث های چالش برانگیز در مورد حقوق زنان در اسلام می باشدواینکه زنان دربحث حمایت واستقلال مالی شان به تناسب عصر امروز در جامعه مدنی ما با چه چالش هایی مواجه هستند؟ و آیا ضمانت های اجرایی اعم از مدنی و کیفری جوابگوی حمایت واستقلال مالی زنان هست؟ بر همین اساس این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی حمایت واستقلال مالی زنان درخانواده وچالش های اجرایی آن با نگاهی به آیات و روایات وقوانین فقهی و حقوق مدنی ایران پرداخته است.هدف این پژوهش ارتقاء شأن ومنزلت معیشتی و معنوی زنان است که نه تنها می تواند در رشد وحمایت مالی خانواده تاثیر بسیار زیادی داشته باشدو به رشد اقتصادی جامعه کمک بکند بلکه باعث ایجاد اعتماد به نفس در زن هم می شود ، و به این نتیجه رسیده است که در نظام حقوقی اسلام ، درمورد حمایت مالی زنان ، خلأ قانونی وجود ندارد و قانون اساسی وقوانین مدنی وقانون حمایت از خانواده ، از آن حمایت کردند.
Pre-Islamic women were deprived of any economic benefits, neither of inheritance nor of dowry, even of their own means. Islamic law has recognized women's right to own and possess their property for centuries. The independent case of women as one of the pillars of the family has a great impact on the economic situation of the family. On the other hand, this issue is one of the most challenging discussions about women's rights in Islam. What are our civic challenges? And do executive guarantees, both civil and criminal, meet women's financial protection and independence? Accordingly, this descriptive-analytical study examines the financial support and independence of women in the family and its executive challenges by looking at the verses, hadiths, jurisprudential laws and civil law of Iran. It can have a great impact on the growth and financial support of the family and contribute to the economic growth of society, but also builds self-confidence in women, and it has been concluded that in the Islamic legal system, there is a legal vacuum regarding women's financial support. It is not, and the constitution, civil law, and family protection law support it. However, in practice, executive guarantees are not strong enough for women, especially housewives and heads of households, to receive the minimum wages and benefits despite these protections.
خلاصه ماشینی:
هدف اين پژوهش ارتقاء شأن ومنزلت معيشتي و معنوي زنان است که نه تنها مي تواند در رشد وحمايت مالي خانواده تاثير بسيار زيادي داشته باشدو به رشد اقتصادي جامعه کمک بکند بلکه باعث ايجاد اعتماد به نفس در زن هم مي شود ، و به اين نتيجه رسيده است که در نظام حقوقي اسلام ، درمورد حمايت مالي زنان ، خلأ قانوني وجود ندارد و قانون اساسي وقوانين مدني وقانون حمايت از خانواده ، از آن حمايت کردند با اينحال در مقام عمل ضمانت هاي اجرايي ، چندان مستحکم وقوي نيست تا زنان به ويژه زنان خانه دار و سرپرست خانوار عليرغم اين حمايت ها، به حداقل آن حقوق ومزايا برسند .
و بدانيد خدا، به آنچه انجام ميدهيد، بيناست !"از امام صادق (ع ) روايت شده که فرمود : اگر زني مي تواند کودک را شير دهد (دايه ) حاضر بشود کودک را به مبلغي کمتر از مادر کودک شير بدهد پدر کودک مي تواند پدر مي تواند کودک را براي شير به دايه بسپارد البته مادر کودک بهتر است (وسائل الشيعه ،ج ٢١، ص ٤٧٠-٤٧١ ، باب ٨١ ، من ابواب احکام الاولاد ، ح ١ ) مشهور در بين فقهاي اماميه اين است که مادر استحقاق اجرت المثل را براي شير دادن به نوزاد دارد و مي تواند آن را از اموال کودک در صورتي که داراي مال باشد ودر غير اين صورت از پدر طفل در صورت توانايي مالي ، دريافت کند (شهيد ثاني ، زين الدين بن علي ، الروضۀ البهيۀ ، ج ٥ ، ٤٥٢ -٤٥٣) دسته سوم شامل : الف .