چکیده:
یادگیری خدمات رسانی به عنوان یکی از پارادایمهای نوظهور در حوزه یادگیری است. هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتبارسنجی الگوی مطلوب برنامه درسی مطالعات اجتماعی خدمت محور بر اساس الگوی IPARD برای دوره اول متوسطه بود. روش پژوهش حاضر از نوع ترکیبی یا آمیخته (کمی – کیفی) بود. روش پژوهش حاضر در مرحله طراحی الگو، از نوع سنتزپژوهی بود. جامعه آماری پژوهش برای این مرحله، کلیه اسناد فرادستی در دسترس و اسناد کتابخانهای بود و نمونه گیری این مرحله، نظری از نوع هدفمند و ملاک محور بود که از ابزارهای متعدد نظیر فیش برداری و مطالعات کتابخانهای استفاده شد. در مرحله دوم برای اطمینان از کارامدی الگو از اعتبارسنجی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر متخصصان و صاحبنظران برنامهریزی درسی، صاحبنظران حوزه علوم اجتماعی و صاحبنظران روان شناسی تربیتی بود که از نظرات 18 نفر به روش نمونه گیری مبتنی بر نظر خبرگان استفاده شد. در نهایت نظرات جمع شده از افراد تجزیه و تحلیل شد.
Service learning is one of the emerging paradigms in the field of learning. The aim of the present study was to design and validate the optimal model of service-oriented social studies curriculum based on the IPARD model for the first year of high school. The method of the present study was combined or mixed (quantitative-qualitative). The research method in the model design stage was synthesis research. The statistical population of the research for this stage was all available documents and library documents and sampling of this stage was a purposeful and criterion-based theory that used various tools such as filing and library studies. In the second step, validation was used to ensure the efficiency of the model. The statistical population of the present study was curriculum specialists and experts, experts in the field of social sciences and experts in educational psychology. The opinions of 18 people were used by sampling method based on the opinions of experts. Finally, the collected opinions of individuals were analyzed
خلاصه ماشینی:
طراحي و اعتبارسنجي الگوي مطلوب برنامه درسي مطالعات اجتماعي خدمت محور بر اساس الگوي IPARD براي دوره اول متوسطه داوود گوگاني ١ 2 تاريخ دريافت : ١٤٠١/٤/١٠ علي ايمان زاده شهرام رنج دوست ٣ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٦/٧ چکيده يادگيري خدمات رساني به عنوان يکي از پارادايم هاي نوظهور در حوزه يادگيري است .
عليرغم اهميت و جايگاه اين روش در نظام آموزشي، بررسي پژوهشهاي انجام شده نشان مي دهد نه تنها پژوهش خاصي در باب طراحي برنامه درسي مبتني بر يادگيري خدمت محور در زمينه آموزش علوم اجتماعي در کشور انجام نگرفته است ، حتي در سطح جهاني نيز پژوهشي با همين موضوع مورد پژوهش واقع نشده است .
با توجه به اينکه نظام آموزش رسمي تعليم و تربيت ايران عمدتاً سنتي است و شکاف عميقي بين نظريه و عمل تعليم و تربيت مشاهده 1 Kelly مي شود و نظريه هاي تربيتي در عرصه عمل تحقق پيدا نمي کنند، طراحي الگوي برنامه درسي به روش يادگيري خدمت محور آن هم در درس مطالعات اجتماعي که بر بکارگيري اموخته هاي نظري در عرصه عمل متکي است ، مي تواند ضمن غلبه بر مشکلات ذکر شده نظام آموزشي، مي تواند خيلي از دغدغه هاي موجود اجتماعي و آموزشي را مرتفع سازد.
برنامه درسي مطالعات اجتماعي خدمت محور مي تواند در ايجاد اين فرصت يادگيري متنوع نقش موثري ايفا کند (٢٠١١ ,Secretariat of the Higher Education Council).
Developing active citizens: Community service learning in social studies teacher education.