چکیده:
ارزیابی خطمشی قاعده یا اصلی است که یک گروه یا سازمان برای هدایت تصمیمات و اقدامات در طول فرآیند خط مشی گذاری از آن استفاده میکنند. هدف پژوهش حاضر ارزیابی خط مشی های آموزش و پرورش با رویکرد حکمرانی شبکه ای در ایران از منظر گروه کانون تفکرو شورای عالی است. برای انجام پژوهش حاضر و مطالعه در مورد ارزیابی خط مشی های آموزش و پرورش با رویکرد حکمرانی شبکه ای در ایران از طریق روش تحقیق کیفی استفاده شده است. جامعه پژوهش خبرگان پژوهش عالی آموزش و پرورش و کانون تفکر تعیین و مشخص گردیدند.نمونه گیری به شیوه هدفمند صورت پذیرفت ، بدین معنی که برای مطالعه ، آن دسته از افراد انتخاب شده اند که دارای تجربه کافی ویا به عنوان ذی نفعان در حوزه خط مشی ها و سیاست های آموزش و پرورش حضور دارند، تا بتوان از طریق آن ها اطلاعات کافی در باره موضوع اساسی مربوط به مساله و پزوهش به دست آورد. از آنجایی که برای تعیین حجم نمونه روش پدیدار شناسانه (پل ایت وهمکاران،2001) مورد استفاده قرار گرفته است به دلیل پیچیدگی و جمع آوری داده ها و ماهیت زمانی مورد انتظار، حجم نمونه کوچک می باشد(دنس کومبی، 2003).به همین علت تعداد شرکت کننده گان 6 نفر از کانون تفکر ( اساتید دانشگاه ها در رشته های مدیریت آموزشی و مدیریت دولتی) و پنج نفر از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش بودند. فرض بر این بود که در پژوهش حاضر از مصاحبه ساختار نیافته جهت جمع آوری اطلاعات استفاده گردید
Policy evaluation is the rule or principle that a group or organization uses to guide decisions and actions during the policy-making process. The purpose of this study is to evaluate the education policies with a network governance approach in Iran from the perspective of the High Council of Thought Center. To conduct the present study and study on the evaluation of education policies with a network governance approach in Iran through qualitative research method has been used. Research community The experts of higher education education and the center of thinking were identified. The sampling was done in a purposeful manner, meaning that for the study, those individuals were selected who have sufficient experience or as stakeholders in the field of policy. Education policies and policies are in place to provide sufficient information on the underlying issue and research. Since the phenomenological method has been used to determine the sample size (Paul It et al., 2001), due to the complexity and data collection and the expected time nature, the sample size is small (Dance Comby, 2003). The reason for the number of participants was 6 members of the think tank (university professors in the fields of educational management and public administration) and five members of the Higher Education Council. It was assumed that in the present study, unstructured interviews were used to collect information
خلاصه ماشینی:
ارزيابي خط مشي هاي آموزش و پرورش با رويکرد حکمراني شبکه اي در ايران از منظ ر گروه کانون تفکرو شوراي عالي سيد رضا گنجي پور١ تاريخ دريافت : مهربان هادي پيکاني ٢ اکبراعتباريان خوراسگاني ٣ 1401/4/10 چکيده تاريخ پذيرش : ارزيابي خط مشي قاعده يا اصلي است که يک /گ٦ر/و١ه ١٤٠يا سازمان براي هدايت تصميمات و اقدامات در طول فرآيند خط مشي گذاري از آن استفاده مي کنند.
هدف پژوهش حاضر ارزيابي خط مشي هاي آموزش و پرورش با رويکرد حکمراني شبکه اي در ايران از منظر گروه کانون تفکرو شوراي عالي است .
براي انجام پژوهش حاضر و مطالعه در مورد ارزيابي خط مشي هاي آموزش و پرورش با رويکرد حکمراني شبکه اي در ايران از طريق روش تحقيق کيفي استفاده شده است .
پيشينه پژوهش داخلي و خارجي کفاشي و فتحي (١٣٩٠) به بررسي تاثير شاخصهاي اجتماعي و فرهنگي بر ميزان اعتماد اجتماعي شهروندان تهراني به دانشگاه آزاد اسلامي پرداختندپورعزت و همکاران (١٣٩٢) به تدوين سيستم خط مشي گذاري فرهنگي آينده نگر با استفاده از هم افزائي مدلها پرداختند.
در اين 1 Nevo 2 Mitchell 3 Wiseman 4 Jones تحقيق به بررسي ارزش هاي سياست اقتصاد فرهنگي به عنوان يک چارچوب اصلي براي تجزيه و تحليل حاکميت آموزش بين المللي پرداختند.
روش تحقيق براي انجام پژوهش حاضر و مطالعه در مورد ارزيابي خط مشي هاي آموزش و پرورش با رويکرد حکمراني شبکه اي در ايران از طريق روش تحقيق کيفي استفاده شده است .