چکیده:
هدف اصلی این مقاله ارزشیابی طرح شهاب در برنامه درسی دوره دوم ابتدایی بر مبنای اهداف، محتوا و روش ها است. روش انجام پژوهش کیفی است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی عوامل و مؤلفه ها بر مبنای اهداف و، محتوا و روش ها استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه آموزش بودند که بعد از انجام مصاحبه 15 اشباع نظری صورت گرفت و تمام مصاحبه ها بین 60 تا 85 دقیقه به طول انجامید. در ضمن مصاحبه های نیمه ساختار یافته با ین معلمان و کارشناسان و مدرسان مجری طرح شهاب در سال 1399 به صورت تحلیل تم( در 7 مرحله) انجام شده است. نتایج نشان داد که در مرحله اول بازخوانی مصاحبه ها در گام اول تحلیل تم 74 کد مفهومی استخراج شد و در گام دوم کد های مفهومی تبدیل به 8 مفهوم فرعی شدند و در نهایت در دو وضعیت مطلوب و موانع و مشکلات ارائه گردید.
The main purpose of this article is to evaluate the Shahab plan in the curriculum of the second elementary course based on the objectives, content and methods. The method of conducting research is qualitative. In order to conduct this research, in addition to the documentary study, the content analysis technique with MAXQDA12 software has been used to identify factors and components based on objectives, content and methods. The statistical population in this study was all experts in the field of education. After the interview, 15 theoretical saturations were performed and all interviews lasted between 60 and 85 minutes. In addition, semi-structured interviews with teachers, experts and instructors implementing the Shahab project in 1399 were conducted as theme analysis (in 7 stages). The results showed that in the first stage of reading the interviews, in the first step of the theme analysis, 74 concept codes were extracted and in the second step, the concept codes became 8 sub-concepts and finally presented in two favorable situations and obstacles and problems.
خلاصه ماشینی:
Identification شود، زيرا تدوين برنامه آموزشي مناسب زماني مؤثر است که افرادي به عنوان با استعداد شناخته شوند که واقعا داراي چنين خصيصه اي باشند(عابدي و همکاران ، ١٣٩٣) از آنجا که پژوهشگر در سال هاي کاري خود با اين دغدغه روبرو بوده است که آيا مي توان ط رح شهاب در برنامه درسي دوره دوم ابتدايي را ارزشيابي نمود؟ و آيا مي توا چهار چوبي را براي اين ارزشيابي مظ رح نمود؟ براي يافتن پاسخ اين سوالات محقق به دنبال پاسخ سوالات عميق تري از جمله کدهاي مفهومي، مفاهيم فرعي و اصلي در ارزشيابي ط رح شهاب در برنامه درسي دوره ابتدايي دوم بر مبناي اهداف ، محتوا و روش ها بود که در نهايت مدلي بر اساس اهداف ، محتوا و روش ها ارائه دهد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) تحليل تم اهداف ط رح شهاب در خلال مصاحبه هاي نيمه ساختار يافته با معلمان مديران کارشناسان و دانشجو معلمان فعال در ط رح شهاب ،کـدهاي مفهـومي و ط بقـات مفهـومي استخراج گرديد که از واکاوي و بررسي عميق آنها به تم هاي استعداد يابي و نخبه يابي اجراي عدالت آموزشي در تمامي مناط ق دور و نزديک و دادن فرصت به همه براي نشان دادن آنچه در درون خود به صور نهفته دارند و شناسايي جذب و حفظ نخبگان نياز سنجي رفع محدوديت ها رشد و پيشرفت همه جانبه را شامل شده که شمه اي از کليه مصاحبه هاي نيمه ساختار يافته اي که در اين راستا به عمل آمده مي باشد که هدف اصلي اين ط رح را در حقيقت شناسايي برجستگان آينده ايران ناميدند.