چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، ارائه مدل رهبری اصیل در مدارس متوسطه اول و دوم است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد اجراشده است. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده و تجزیه وتحلیل اطلاعات به روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفت. نمونه گیری به روش نظری و با تکنیک هدفمند و گلوله برفی بود که بر مبنای آن 15 مصاحبه با خبرگان علمی، اساتید دانشگاهی منتخب و متخصص،مدیران ودبیران مدارس متوسطه اول و دوم انجام گرفت. نتایج داده های به دست آمده از مصاحبه ها طی فرآیند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به ایجاد نظریه داده بنیاد در حوزه مدارس متوسطه اول و دوم منجر شد. مدل طراحی شده در این پژوهش شامل مؤلفه ها،عوامل علّی،زمینه ای ومداخله گراست که در نهایت به راهبردها وآثاروپیامدها منجر گردید.مدل طراحی شده در این پژوهش شامل مؤلفه ها،عوامل علّی،زمینه ای ومداخله گراست که در نهایت به راهبردها وآثاروپیامدها منجر گردید.
The main purpose of this study is to present a genuine leadership model in first and second secondary schools that has been implemented using an approach based on data foundation theorizing. Semi-structured interviews were used to collect data and the data were analyzed by Strauss and Corbin method and paradigm model. Sampling was theoretical method with purposeful technique and snowball, based on which 15 interviews were conducted with scientific experts, selected and specialized university professors, principals and teachers of first and second secondary schools. The results of the data obtained from the interviews during the open, pivotal and selective coding process led to the development of the foundation data theory in the field of first and second secondary schools. The model designed in this study includes components, causal, contextual and interventionist factors that ultimately led to strategies and effects. The model designed in this study includes components, causal, contextual and interventionist factors that ultimately led to strategies and effects.
خلاصه ماشینی:
و اما عوامل تأثير گذار وآثار وپيامدهاي رهبري اصيل که البته اين عوامل به صورت کلي بيان شده و مختص مدارس نيست شامل : نژاد، منشأ ملي، وضعيت اقتصادي، وضعيت اجتماعي(ژانگ وهمکاران ،٢٠١٢)، زمينه سازماني و موقعيتي (سانچز رانده وهمکاران ،٢٠١١)، مأموريت سازمان (اهداف ،مقاصد و تمايلات )، قدرت ( انرژي، روحيه و کنترل )، ساختار(سيستم ها، سياست ها، رويه ها)، معنا(تعليم دادن ارزش ها، اصول ، اخلاقيات )، وجود(تاريخ ، هويت )، منابع (مردم ، سرمايه ، اط لاعات ، تجهيزات ، زمان )(دانشگاه ايالتي پنسيلوانيا،٢٠١٥)، کنترل روانشناختي اجتماعي، تعهد سازماني(ليون وهمکاران ،٢٠٠٦) واما پيامدها شامل : اعتماد، عملکرد شغلي، پيشرفت رهبر و پيروان ، توسعه خودآگاهي ،توسعه خود تنظ يمي ،جّوسازي مثبت ،رضايت شغلي ،تعهدوافزايش پيروان قابل اعتماد(گاردنر وهمکاران ،٢٠٠٥)، عملکرد بهتر گروهي و سازماني، ايجاد رفتارهاي شهروندي، تقويت فضاي اخلاقي در سازمان ، سلامتي رواني رهبر سازمان و پيروان وايجاد تعهد عاط في(بانکس وهمکاران ،٢٠١٦؛هچ وهمکاران ،٢٠١٦، به نقل از علوي،١٣٩٧)، افزايش حس پايبندي به اهداف و دستيابي به خدمات عالي، ايجاد انگيزه ، ايجاد خوش بيني، تشويق روابط شفاف وبهبود فضاي اخلاقي مثبت (آووليو وگاردنر،٢٠٠٥) وافزايش رفتار شهروندي سازماني، افزايش دلبستگي شغلي و رضايت شغلي(والمبوا وهمکاران ،٢٠١٠).
آراد(١٣٩٧)، در رساله دکتري خود با عنوان ارائه مدلي براي نهادينه سازي رهبري اصيل در مديران دانشگاه (مورد: دانشگاه آزاد اسلامي استان تهران ) به اين نتيجه دست يافت : رهبري اصيل از دو بعد تشکيل يافته است شامل (١) بعد فردي:«خودآگاهي»، «پردازش متوازن » و «شفافيت رابط ه اي» و(٢) بعد سازماني: «جنبه هاي اخلاقي درون سازماني».
• Crawford,J, Butler-Henderson,K, Andrea R,C,(2020), Authentic Leadership in Immersive Learning Environments: Teachers as Affective, Cognitive, &Pedagogical Enablers, Perspectives on Immersive Technology in Education, DOI: 10.
J. (2008), Authentic leadership:Development and validation of a theory- based measure.