چکیده:
تحولات شتابان عرصه علم و فناوری وپویایی سایر پارامترهای موثر بر آموزش، بازاندیشی در رویههای مختلف مدیریتی دانشگاه مجازی و باز، متکی برعلم اقتصاد و اصل بازارمحوری را تبدیل به مسئله پیشروی دانشگاههایی نموده که باور دارند، برای تفوق در رقابت آموزشی جذب حداکثری متقاضیان ورود به دانشگاه، بایست ضمن ارتقای کیفیت درونی خود، به تمایلات رفتاری آنها برای پذیرش و انتخاب بهتر شکل دهند. در این میان یکی از کلیدیترین راهکارهای مدیریتی، تدوین چارچوبی برای تبیین رفتارهای فرانقشی دانشجویان یا فارغالتحصیلان و بهدنبال آن، بهرهگیری ازاین قابلیت درجهت ایجاد نگرش و ادراک مثبت و مناسب درمتقاضیان نسبت به دانشگاه است. پژوهش حاضر کوشش نموده است تا با ارائه یک الگوی اکولوژیکی سهجزیی شامل محرکهای رفتاری-موقعیتی، کیفیت روابط دانشگاهی و تعاملات بینفردی برای پذیرش یک موسسه آموزشی با تاکید بر دانشگاههای باز، گوشهای از هزارتوی عوامل موثر در عرصهی رقابت آموزشی را بررسی نماید.موسسه مورد مطالعه این پژوهش دانشگاه پیام نور و جامعه آماری آنرا کلیه دانشجویان تازه وارد(سال اولی) که تازه فرایند انتخاب را طی کردهاند در قالب نمونهای 368نفره، تشکیل دادهاند. برای جمعآوری دادهها پس از مصاحبه عمیق از پرسشنامه و در ادامه برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شدهاست. براساس یافتههای این تحقیق رضایت منشعب ازمحرکهای رفتاری-موقعیتی شامل کیفیت تعاملات بینفردی، ارزشهای کسبشده از خدمات، کیفیت هنجارهای ذهنی، کیفیت ادراکشده خدمات، منابع تامینشده دانشگاهی ومطلوبیت سامانههای ازراه دور، قادر است از طریق شکلدهی به رفتارهای فرانقشی در بستر تعاملات دانشجو-دانشجو، به نگرش منتج به پذیرش وتمایلات رفتاری متقاضیان ورود به دانشگاه منجرگردد.
The fast developments in education and technology, the need for rethinking in various university management procedures for universities, Who try to create a customer-based attitude towards attracting the maximum number of university applicants. In this way, they can comprise the behavioral tendencies of university applicants for better admission, and thus maintain the system totality. Undoubtedly, one of the management key strategies is to create a framework for the emergence of extra-role behaviors of students or graduates and, consequently, to use this capability to create a positive and appropriate tendency and perception of applicants towards the university. The present study attempt to provide an ecological pattern with three components, including behavioral-situational stimuli, the quality of academic relations, and interpersonal interactions to accept an educational institution with emphasis on open universities, reveals only a few factors influencing educational competition.The institute studied in this research is Payame Noor University and its statistical population is all new students who have just gone through the selection process in a sample of 368 people.After in-depth interviews, a questionnaire was used to collect data,and then structural equation modeling was used to analyze the data. According to the findings of this study,satisfaction caused by the behavioral-situational stimuli, includes the quality of interpersonal interactions,the gained values from services,the quality of subjective norms,the perceived quality of services,the resources provided by academia,and the desirability of remote systems,can lead to the attitude resulting from the selection and behavioral tendencies of applicants university by shaping extra-role behaviors in the context of student-student interplay.
خلاصه ماشینی:
o از ديگر پژوهش هاي انجام شده در اين حوزه ميتوان به پژوهش محمدياري وهمکاران (١٣٩٤)با عنوان "شناساييعوامل موثردر جذب و رفع موانع ورود دانشجويان به دانشگاه علوم پزشکي آجا"، کاظمي ملک محمودي وهمکاران (١٣٩٤) عنوان "بررسي عوامل موثر بر توسعه آموزش الکترونيکي از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي گلستان "، اوسي آسيبي(٢٠١٥) با عنوان " کدام شاخص ها تمايلات رفتاري منجر به پذيرش پول همراه را تحت تاثير قرار ميدهند؟ مطالعه موردي عمليات هاي پس انداز در غنا"، واتجاتراکول (٢٠١٤) با عنوان "عوامل موثر بر تمايل دانشجويان براي تحصيل در دانشگاه هايي منطبق با مفهوم "دانشجو به عنوان مشتري "، کوئينگ لوئيس وپالمر(٢٠١٤) با عنوان " تأثير عواطف پيش بيني کننده بر رضايت خدمات و تمايلات رفتاري "، نهاوندي(٢٠١٤) با عنوان " بررسي عوامل موثر بر انتخاب دانشگاههاي خارج از کشور براي ادامه تحصيل از ديدگاه دانشجويان تحصيل کرده خارج از کشور در سال ١٣٩٢"، پارک، نام وچاو(٢٠١٢) با عنوان "تمايلات رفتاري دانشجويان دانشگاه براي استفاده از يادگيري همراه يا سيار(M-Learning): ارزيابي مدل پذيرش فناوري"، جعفري و اسماعيلي(١٣٩٢)، آراسته ، بهرنگي وشريفي حسين آبادي(١٣٩٠) و وچانگ وتانگ (٢٠٠٨) با عنوان "بررسي تجربي قصد رفتاري دانشجويان براي استفاده از وب سايت هاي يادگيري آنلاين "، اشاره نمود.
(2017) "Explaining and predicting online tourists’ behavioral intention in accepting consumer generated contents", Journal of Hospitality and Tourism Technology, https://doi.
Factors influencing student choice to study at private higher education institutions.
B,(2014),"Factors affecting students’ intentions to study at universities adopting the “student-as-customer” concept", International Journal of Educational Management, Vol. 28 Iss 6 pp.