چکیده:
یکی از مسائلی که در سال های اخیر از اهمیت زیادی برخوردار شده است، نقش زنان و دختران در آموزش است. امروزه زنان و دختران ایرانی در زمینه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نقش مهمی را ایفا می کنند. در این میان، یکی از مهم ترین عوامل زمینه ساز چنین پیشرفتی در جامعه نقش زنان است در گذشته زنان ایران به دلیل وجود برخی مشکلات و محدودیت های زیاد از این امکانات برخوردار نبودند اما امروزه نقش آن ها رو به فزونی بوده است. شاید بتوان گفت یکی از اولین قدم های زنان در توسعه اموزش به در زمان قاجاریه بوده است که در این دوره زنان برای رسیدن به مقام و جایگاهی مهم در جامعه تلاش فراوانی کردند. و از آن جایی که برخوردار بودن از سواد و تحصیلات و سواد آموزش یکی از شرایط لازم برای تحقق این نقش بوده است بنابراین در توسعه ان کوشیدند. مقاله حاضر در پی پاسخگویی به این سوال است که زنان و دختران چه نقشی در توسعه اموزش دارند ؟ نویسنده در پاسخ به این سوال به روش توصیفی-تحلیلی این فرضیه را مطرح کرده است که زنان نقش بسزایی را در توسعه اموزش دارند.
One of the issues that has become very important in recent years is the role of women and girls in education. Today, Iranian women and girls play an important role in various economic, political, social and cultural fields. In the meantime, one of the most important factors underlying such progress in society is the role of women. In the past, Iranian women did not have these facilities due to some problems and many limitations, but today their role has been increasing. It can be said that one of the first steps of women in the development of education was during the Qajar period, during which women made great efforts to achieve an important position in society. And since having literacy and education and education literacy has been one of the necessary conditions to fulfill this role, so they tried to develop it. The present article seeks to answer the question of what role do women and girls play in the development of education? In response to this question, the author has proposed a descriptive-analytical hypothesis that women have a significant role in the development of education
خلاصه ماشینی:
در سال هاي ١٣٢٧ تا ١٣٢٩ در تهران مدارس پرورش دوشيزگان و معارف نسوان تاسيس شد ( ايران نو، ١٣٢٧ : ١) ٤- اهميت آموزش زنان در توسعه جوامع امروزه تقريبا محرز شده است که اموزش و پرورش به طور کلي و آموزش زنان به عنوان نيمي از نيروي جامعه به طور ويژه ، زيربناي توسعه فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي جوامع است .
به گونه اي که ماده ي ١١١، دولت را موظف کرده است که «با هدف تقويت نقش زنان در جامعه ، توسعه ي فرصت ها و گسترش سطح مشارکت آن ها، براي تدوين ، تصويب و اجراي برنامه اقدام کند» ( معاونت برنامه ريزي و نظارت راه بردي رياست جمهوري، ١٣٨٥ ) در کشور ما در دهه ي اخير عواملي نظير ارتقاء سطح آگاهي زنان و دختران ، اصلاح برخي نگرش ها و تأثيرپذيري کشور از تحولات جهاني، موجب افزايش مشارکت اين قشر و اقبال عمومي برنامه ريزان نسبت به حضور زنان در فعاليت هاي توسعه اي شده است (رنجبريان ، ١٣٩٠: ٨٤- ٩٢) حضور فکري زنان متفکر و خلاق سبب رشد امور اقتصادي و اجتماعي جامعه ميگردد.
به عنوان نمونه ، در حالي که در بسياري از کشورها (حتي کشورهاي توسعه يافته ) سازمان هايي، با صرف هزينه هاي بسيار، ميکوشند راه را براي حضور هر چه بيش تر زنان و دختران -به ويژه در سطوح عالي مديريتي و آموزشي- بگشايند؛ در کشور ما، گاه ملاحظه ميشود که مسائلي چون افزايش شمار دانشجويان دختر، موجب ابراز نگراني شده است !( دفتر برنامه ريزي اجتماعي و مطالعات فرهنگي، 1389 : ٣-٢٧) پديده ي موفقيت هاي تحصيلي دختران در سال هاي اخير، روند رو به رشدي داشته است .