چکیده:
آنچه در این نوشتار با رویکرد توصیفی- تحلیلی و به صورت کتابخانهای در پی آن هستیم، کیفیت خق و تدبیر کائنات در قرآن کریم و روایات اسلامی است. دعوت به سیر در زمین و مشاهدهی حسی و تجربی کیفیت آغاز آفرینش و تفکر در خلق و تدبیر کائنات، از مواردی است که خداوند متعال در قرآن کریم بر آن تأکید می ورزد. نتیجهی این تأمل، فهم و ایمان بر انشا کردن نشا آخره و خروج انسان از ارض در روز قیامت است. برنامهیریزی شیوهی زندگی مطلوب و سعادتمندانه از اثرات منطقی دو مرحلهی قبل و در نهایت موجب فلاح و رستگاری انسان است. همانگونه که قرآن کریم تبیان هر چیزی است، تبیین کنندهی این ثقل اکبر نیز انسانهای کاملی همچون ائمهی معصومین(علیهمالسلام) میباشند. بیش از چهارده قرن پیش حضرت علی(علیهالسلام) و سایر ائمهی معصومین(علیهمالسلام) در سخنان خود و در راستای فهم بهتر قرآن کریم، ابداء و انشاء کائنات و خلق انسان را به گونهای شرح دادهاند که با وجود ادعای پیشرفت علوم تجربی، انسان کنونی هنوز به درک بسیاری از مراحل و مفاهیم آن نایل نیامده است. در این مقاله کیفیت خلق و تدبیر کائنات از منظر قرآن کریم و روایات اسلامی تشریح گردیده است.
What we are looking for in this article with a descriptive-analytical approach and in the form of a library is the quality of truth and the design of the universe in the Holy Quran and Islamic traditions. The invitation to walk on the earth and observe the sensory and experimental quality of the beginning of creation and thinking in the creation and planning of the universe is one of the things that the Almighty God emphasizes in the Holy Quran. The result of this reflection is understanding and faith in creating the end of the world and the departure of man from the earth on the Day of Judgment. Planning a desirable and happy way of life is one of the logical effects of the previous two stages and ultimately leads to human well-being and salvation. Just as the Holy Quran is the explanation of everything, the explanation of this great weight are also perfect human beings like the infallible imams (peace be upon them). More than fourteen centuries ago, Hazrat Ali (peace be upon him) and other infallible imams (peace be upon him) in their words and in line with the better understanding of the Holy Quran, explained the creation of the universe and the creation of man in such a way that despite the claim of the progress of experimental sciences, the current human It has not yet reached the understanding of many of its stages and concepts.
خلاصه ماشینی:
ir ١- مقدمه آفرينش در قرآن کريم و روايات اسلامي و تفکر درباره ي آن موضوعي است که بخش قابل توجهي از اين منابع ارزشمند را به خود اختصاص داده است ؛ از بنا کردن آسمان که خلقتي بس عظيم تر و استوارتر از خلقت انسان دارد: «أ أْنتمْ أشدّ خلْقًا أم السّماء بناها؛ آيا آفرينش شما بنيادين تر است ، يا آسمان (که آن را) سازمان داده است ؟»(نازعات ، ٢٧)، تا خلقت فرشتگان و انواع آن ها که امام سجاد(عليه السلام ) هنگام درود فرستادن بر آن ها در دعاي خود، در بيان نام تمامي آن ها و قدرت و نوع کارشان کلمه نميدانيم را به کار ميبرند: «...
او پروردگار جهانيان است * او در زمين کوه هاي استواري قرار داد و برکاتي در آن آفريد و مواد غذايي آن را مقدّر فرمود(اين ها همه در چهار روز بود) درست به اندازه ي نياز تقاضاکنندگان * سپس به آفرينش آسمان پرداخت ، در حاليکه به صورت دود بود؛ به آن و به زمين دستور داد به وجود آييد(و شکل گيريد) خواه از روي اطاعت و خواه اکراه .
٢-٣:کيفيت و مراحل خلق و تدبير کائنات در روايات اسلامي مراحل آفرينش موضوعي است که در روايات صادره از ائمه ي معصومين (عليهم السلام ) بدان پرداخته شده و کيفيت و چگونگي ايجاد و انجام آن با بيان جزئيات تشريح گرديده است ؛ به عنوان نمونه امام علي(عليه السلام ) در قسمتي از خطبه ي اول خود در نهج البلاغه ، درباره ي چگونگي خلقت جهان به ايراد سخن پرداخته و در خطبه هاي ٩٠ و ٢٠٢ نيز اشاره اي کوتاه به جريان خلقت نموده اند.