چکیده:
مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط میان نگهداریو تعمیرات بهرهور فراگیر، مدیریت کیفیت جامع، مدیریت زنجیرهتأمین، ویژگیهای سازمان یادگیرنده و عملکرد عملیاتی انجام گرفته است. در راستای انجام عملیات پژوهش ابتدا با مطالعه مبانی نظری چارچوب مفهومی پژوهش ارائه شد. در مرحله بعد با تدوین و توزیع پرسشنامه بین 180 نفر از جامعه آماری پژوهش متشکل از مدیران عالی، میانی و عملیاتی آگاه نسبت به موضوع مورد بررسی شرکتهای صادراتی استان گلستان بصورت تصادفی ساده توزیع، اطلاعات مورد نیاز جهت بررسی فرضیههای پژوهش جمعآوری گردید. در نهایت تعداد 146 پرسشنامه تکمیل شده برگشتی تحت پوشش تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر روش حداقل مربعاتجزیی قرار گرفت. نتایج بدست آمده بر اساس این تکنیک مشخص کرد نگهداریو تعمیرات بهرهور فراگیر تأثیر مثبتی بر مدیریت کیفیت جامع دارد، درصورتیکه نگهداریو تعمیرات بهرهور فراگیر نتوانسته است بهتنهایی نتیجه قابل قبولی برای دستیابی به عملکرد عملیاتی بدست آورد و ملزم به وجود مدیریت کیفیت جامع برای این امر میباشد. نتیجه دیگری که بدست آمد، حاکی از تأثیر مثبت مدیریت کیفیت جامع و مدیریت زنجیره تأمین و نقش میانجی مدیریت زنجیره تأمین در دستیابی به عملکرد عملیاتی بین دو متغیر مدیریت کیفیت جامع و عملکرد عملیاتی میباشد. علاوهبر این نتایج مشخص کرد مدیریت کیفیت جامع تأثیر مثبتی بر سازمان یادگیرنده دارد و سازمان یادگیرنده نقش مهمی بین مدیریت کیفیت جامع و عملکرد عملیاتی شرکتهای صادراتی استان گلستان دارد.
The aim of this study was to investigate the relationship between comprehensive productive maintenance, TQM, supply chain management, learning organization characteristics and operational performance. In order to conduct research operations, the conceptual framework of the research was first presented by studying the theoretical foundations. In the next stage, by compiling and distributing a questionnaire among 180 people from the statistical population of the research consisting of senior, middle and operational managers aware of the subject under study, export companies of Golestan province were distributed randomly, the information needed to test research hypotheses was collected. Finally, 146 completed return questionnaires were covered by the structural equation modeling technique based on the partial least squares method. The results obtained based on this technique showed that the maintenance and repair of comprehensive productivity has a positive effect on total quality management, while the maintenance and repair of comprehensive productivity alone could not achieve an acceptable result to achieve operational performance and requires comprehensive quality management. . Another result obtained indicates the positive effect of total quality management and supply chain management and the mediating role of supply chain management in achieving operational performance between the two variables of total quality management and operational performance. In addition to these results, it was found that total quality management has a positive effect on the learning organization and the learning organization has an important role between total quality management and operational performance of export companies in Golestan province.
خلاصه ماشینی:
چکیده مطالعه حاضر باهدف بررسی ارتباط میان نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر، مدیریت کیفیت جامع ، مدیریت زنجیره تأمین ، ویژگی های سازمان یادگیرنده و عملکرد عملیاتی انجام گرفته است .
طبق مطالعات گذشته ، فلسفه بهبود تولید مستمر؛ مدیریت کیفیت جامع (TQM) و نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر (TPM) عوامل تأثیرگذار برای عملکرد شرکت های تولیدی در نظر گرفته شده اند.
پیشینه پژوهش برخی از مطالعات قبلی که در جداول ١ تا ٤ آمده ، ارتباط بین نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر، مدیریت کیفیت جامع ، مدیریت زنجیره تأمین و سازمان یادگیرنده را به صورت مجزا برسی کرده اند، این مطالعات نشان میدهند بهبود عملکرد سازمانی بخصوص عملکرد عملیاتی در گرو پذیرش و پیاده سازی این مفاهیم توسط سازمان های تولیدی است .
نتایج آزمون سوبل {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث و نتیجه گیری مطالعه حاضر با تحقیق در مورد اثبات ارتباط بین شیوه های نگهداری و تعمیر بهره ور فراگیر، مدیریت کیفیت جامع ، سازمان یادگیرنده و مدیریت زنجیره تأمین به ادبیات در زمینه نقش این متغیرها در دستیابی به عملکرد عملیاتی کمک شایانی کرده است .
An empirical study of total quality management (TQM) practices on operational performance of Indian manufacturing and service firms.