چکیده:
رویکردهای نرم تحقیق در عملیات متاثر از پارادایم تفسیری در مسائلی که شامل ذینفعان متعدد با دیدگاههای متفاوت و تضاد منافع میباشند از توانمندی بالایی برای ساختاردهی و به دنبال آن بهبود مسائل برخوردار هستند. این روشها با تعریف مسئله و مدلسازی مشارکتی به ساختاردهی و بهبود شرایط آشفته اقدام میکنند. در این مطالعه روششناسی سیستمهای نرم به عنوان یکی از معروفترین روشهای تحقیق در عملیات نرم در دو سطح مورد استفاده قرار گرفته است. در ابتدا با استفاده روششناسی سیستمهای نرم فرایندمحور، فرایند دخالت در سیستم ارتقاء شغلی کارکنان یک شرکت فعال در حوزه نفت و گاز طراحی شده است. در ادامه به کمک روش سیستمهای نرم محتوامحور نارضایتی کارکنان از این سیستم بر اساس جهانبینیهای متنوع مدیران وکارمندان بررسی شده است. در این مرحله شرایط به منظور بیان آزادانه دیدگاههای افراد در سطوح قدرت متفاوت سازمان فراهم شده است. سپس تعاریف بنیادین و مدلهای مربوطه در قالب مدل ایدهآل نهایی جمعبندی شده است. در پایان با ایجاد فهم مشترک اقدام توافقی از طریق مذاکره برای کاهش میزان نارضایتی کارکنان از سیستم ارتقاء شغلی پیشنهاد شده است.
Soft OR from pluralist paradigm has effective approaches to structure and improve problem situations with different stakeholders’ worldviews and conflict of interests. The approaches, structure and improve messy situations. In this study, we used Soft System Methodology (SSM) as a popular soft approach at two levels. First, we applied Soft System Methodology process (SSMp) to plan the systemic intervention process in the employee promotion System of an oil and gas company. Then, Soft System Methodology content (SSMc) was used to investigate the content of the company's employee promotion system that caused employees’ dissatisfaction. By considering managers’ and employees’ worldviews, three root definitions were made. At this phase, fair condition to present different points of view was applied. So, employees with different organizational power levels expressed their opinions openly. Finally, stakeholders’ participation through the discussion helped to build an agreed model and a root definition, and agreed actions for addressing defects of the employee promotion system were proposed.
خلاصه ماشینی:
ترکیب روش شناسی سیستم های نرم در دو سطح به منظور بهبود سیستم ارتقای شغلی کارکنان دانشجوی دکتری رشته مدیریت صنعتی ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علیرضا مومیوند علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران استادگروه مدیریت ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس ، عادل آذر تهران ، ایران استادگروه مدیریت صنعتی ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و عباس طلوعی اشلقی تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران چکیده رویکردهای نرم تحقیق در عملیات متأثر از پارادایم تفسیری در مسائلی که شامل ذینفعان متعدد با دیدگاه های متفاوت و تضاد منافع میباشند از توانمندی بالایی برای ساختاردهی و به دنبال آن بهبود مسائل برخوردار هستند.
کاربرد روش شناسی سیستم های نرم محتوامحور در سطح دو ١) بررسی موقعیت مسئله (فازهای ١ و ٢): در ابتدا تحلیل نقش فرد یا گروهی که باعث شکل گیری مداخله شده (کارفرما)، افراد اجراکننده (مجری) و افراد تحت تأثیر موقعیت (صاحبان موضوع ) مشخص میشوند (Mingers & Rosenhead, 2004;Howick & Ackermann, 2011) کارفرما: مدیرعامل ، مدیر منابع انسانی، رئیس برنامه ریزی منابع انسانی مجری: پژوهشگران این مقاله و تعدادی از مدیران ارشد، میانی و کارکنان بخش های منابع انسانی، ساختار سازمانی و واحدهای عملیاتی و فنی صاحبان موضوع : رئیس امور کارکنان ، کلیه کارمندان رسمی پس ازاین مرحله تحلیل اجتماعی یعنی بررسی نقش ها و هنجارها و ارزش های سازمان انجام گرفت .
در مرحله بعد از روش شناسی سیستم های نرم محتوامحور برای پاسخ به سؤال دوم یعنی فرایند مداخله جهت بررسی نارضایتی کارکنان از سیستم ارتقای شغلی استفاده شده است .