خلاصه ماشینی:
"دانشمندان در تعریف ارتباط، نظریههای گوناگونی را ارائه دادهاند که بعضی از آنها ناظر به مصادیق ارتباط مانند روزنامهها و نشریهها و وسایل ارتباطی میشود، اما تعریفی که برای ارتباط یاد کردیم، عبارت است از:«روابط و یا رفتاری که انسان در یک فراگرد اجتماعی با دیگران دارد و آنها نیز به این حالات پاسخ مناسب دهند و این نوع رفتارها و پاسخها در آن واحد انجام پذیرد.
3. آلوین تافلر در مورد تبلیغ و رسانه کلیسا [مسجد]چنین باوری دارد:هر قدر حکومت خودکامه بهتر بتواند همه رسانههای دیگر را سانسور و کنترل کند، رسانه مسجد یا کلیسا به عنوان وسیلهای بالقوه برای مخالفت سیاسی مهمتر میشود و چه بسا تنها راه ابراز مخالفت با رژیم باشد، امآ وقتی کلیسا[مسجد]«مجرای»خود را باز میکند و مخالفت مردم را از سکوی خطا به بیان میدارد، این رسانه پیام را تغییر میدهد و اعتراضی را که ممکن است منشأ آن گرسنگی با دیگر کمبودهای مادی(یا تمسخر و بیاعتنایی به عقاید و احکام الهی)باشد، در قالبهای مذهبی از نو شکل میبخشد.
البته باید این را در نظر داشت که هر قدر اطلاعات افزایش یابد و در هر لحظه انسان اطلاعات لحظات بعد را دریافت کند و این اطلاعات مانند آبشاری بر سر انسان فرو ریزد، انسان دچار رکود ذهنی خواهد شد و از خلاقیت باز خواهد ماند، اما آنچه در این جا یاد شده است، فقط صرف اطلاعات است، چرا که انسان برای پیشبرد اهداف خود، به یک سری اطلاعات نیاز دارد؛اطلاعاتی که بتواند آنها را تجزیه و تحلیل و پردازش کند در این صورت است که ذهنها و اندیشهها فعال میشوند و خلاقیتها بروز میکنند/ تفصیل این مطلب در بحث مدلهای ارتباطی خواهد آمد."