چکیده:
امامان شیعه (ع) برای ترویج معارف اسلامی، آموزههای دینی و غیردینی را در هر مکان و زمانی که مقدور بود، به پیروانشان آموزش میدادند. نظام آموزشی بـه عنـوان بخـشی از سـاختار تمـدن اسـلامی، موتـور محـرک و ظرفیتساز شکلگیری و تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی را برعهده دارد؛ اما باتوجـه بـه انتقـاداتی کـه نسبت به غیرفعال بودن نظام آموزشی امامیه و دستاوردهای آن درسدههای نخستین اسلامی وجـود دارد، ضمن دفاع از وجود آن باید به نقش آن در ظرفیتسازی فرهنگ و تمدن اسـلامی پرداخت. این که شیعیان در تاسیس مراکز علمی وامدار دیگران بودهاند و یا نوآوری بهخرج دادهاند، مسئلهای است که این مقاله با هدف بررسی تاثیر این مراکز در تمدن اسلامی طی سدههای نخست هجری به آن میپردازد. نویسندگان با رویکرد «توصیفی ـ تحلیلی» و با روش کتابخانهای در صدد پاسخگویی به این سئوال هستند که نهادهای علمی و آموزشی شیعیان درپنج قرن نخست چه نقش و جایگاهی در تمدن اسلامی داشتهاند؟ به نظر میرسد که شیعیان بهدلیل نیاز به تعلیم آموزهها و مبانی اعتقادیشان در یک گسترة جغرافیایی غیرشیعی، باتکیه توانستهاند در عرصه علمآموزی و تحقیقات علمی، حـضور فعـالی پیدا کرده و از طریق پایهگذاری مراکز علمی نامآور، فعالیتهای نوآورانه علمی در جهان اسلام را توسعه داده و حیات و هویت فرهنگی و تمدنی تشیع را تداوم بخشند.
In order to promote Islamic knowledge, Shia imams taught religious and non-religious teachings to their followers wherever and whenever possible. As a part of the structure of Islamic civilization, the educational system is responsible for the formation and advancement of Islamic culture and civilization. However, due to the criticisms regarding the inactivity of the Imami education system and its achievements in the first Islamic centuries, while defending its existence, its role in building the capacity of Islamic culture and civilization should be addressed. The fact that Shiites were indebted to others in establishing scientific centers or innovated is an issue that this article deals with with the aim of investigating the impact of these centers in Islamic civilization during the first centuries of Hijri. The authors with a "descriptive-analytical" approach and with a library method are trying to answer this question, what role and position did the scientific and educational institutions of the Shias have in the first five centuries in the Islamic civilization?It seems that Shiites, due to the need to teach their doctrines and beliefs in a non-Shiite geographical area, have been able to find an active presence in the field of learning and scientific research, and through the establishment of renowned scientific centers, they have developed innovative scientific activities in the Islamic world. to continue the cultural and civilizational identity of Shiism.