چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی و شناسایی نقاط مثبت و منفی بحران کرونا در آموزش مجازی و الکترونیکی دانشگاه ها بوده است. روش تحقیق از نوع کتابخانه ای بود. پس از طرح مساله، بیان اهمیت و ضرورت مطالعه، به بیان مبانی نظری و پیشینه تحقیقات انجام شده درباره موضوع در داخل و خارج از کشور پرداخته شد. نتایج این تحقیق نشان داد، در دنیای پرتلاطم امروزی با توجه به سیر تحولات آموزش، سیستم آموزشی در حال تغییر و تحول می باشد. با توجه به اهمیت آموزش و کیفیت آن، بسیار حایز اهمیت است که شیوه های آموزش به چه صورت و چگونه خواهد شد و این مهم نیاز به پژوهش های عملی و نظری در این زمینه دارد. یکی از روش های آموزش، آموزش به صورت مجازی و یا از راه دور می باشد که می تواند با تعامل مستقیم و یا غیرمستقیم دانش پذیر باشد. با توجه به این مهم، آموزش به صورت مجازی و به طور خاص نوع غیرتعاملی آن مورد بررسی قرار گرفته شده است و با بررسی آن به خصوص در زمان بحران کرونا و محدودیت های ناشی از آن، شکل جدید آموزش مجازی یعنی بر بستر شبکه های اجتماعی علی الخصوص اینستاگرام مورد بررسی قرار گرفت و این بستر بسیار مناسب و درخور توجه تشخیص داده شد که می تواند در زمینه های مختلف از این شبکه مجازی جهت آموزش استفاده گردد.
خلاصه ماشینی:
آموزش الکترونيکي يکي از مهمترين کاربردهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در جهان امروز به حساب مي آيدکه به سرعت در حال تبديل شدن به فناوري برجسته و غالب در آموزش ازدور است ، همچنانکه گزارش مرکز ملي آمارهاي آموزشي در ايالت متحده حدود يک دهه پيش نشان داد آموزش از دور از طريق اينترنت ، نه تنها رايج ترين فناوري، بلکه داراي سريعترين رشد در اين زمينه مي باشد و در سالهاي آتي يک شاهراه در حال رشد براي يادگيري از طريق فناوري خواهد بود(اناري نژاد و محمدي، ١٣٩٣).
امروزه بسياري از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي در ايران نيز توجه خود را به آموزش از دور مبتني بر اينترنت ، معطوف کرده اند و در حال اجرا ،تدارک و آماده سازي دوره ها و برنامه هاي آموزشي مجازي مي باشند .
براي کشورهاي در حال توسعه ، تجربه و درک آموزش مجازي در نظام آموزشي يک تجربه پيچيده واقعيمجازي، جهاني محلي، سنتي و مدرن است و در اين شرايط شکل و نوع مناسبات فردي-اجتماعي دستخوش تغيير شده و روابط قدرت ، سلسله مراتب بين استاددانشجو، تحقق فرديت ، بسط ديوارهاي کلاس درس و به طور کلي مناسبات جديد شکل گرفته است .
دانشگاه مجازي باعث ظهور و بروز هر چه بيشتر استعدادها، خلاقيت ها و نوآوري ها مي شود و همچنين مي تواند با حذف محدوديت هاي مکاني و زماني با استفاده از فن آوري هاي اطلاعاتي و ارتباطات ، خدمات آموزشي خود را از مرزهاي ملي و منطقه اي به مرزهاي بين المللي و جهاني بکشاند (داودي ممقاني ، ١٣٨٥).