چکیده:
هدف پژوهش: هدف پژوهش آن است که رویه طلاق اقلیت های مذهبی در ایران بررسی شود. روش شناسی: این پژوهش به روش تحلیلی-توصیفی به بررسی وضعیت طلاق اقلیتهای مذهبی در ایران پرداخته است. مسئله اصلی پژوهش: در کشور اسلامیمان ایران، صاحبان مذاهبی سکونت دارند که اقلیت محسوب شده و حقوق خاصی را دارا هستند. طلاق باتوجه به اینکه مسئلهای شرعی است، برای اقلیت های مذهبی دارای رویه ای خاص می باشد. یافته های پژوهش: فقه اسلامی براساس قواعد ابرام و الزام، احترام اقلیتهای مقیم کشور را لازم شمرده و آنها را در احوال شخصیه خود مختار میداند. اقلیتهای رسمی کشور دارای انجمنهایی هستند که کاملاً مطابق شرع خود نسبت به اجرای طلاق اقدام میکنند. ازدواجهای مختلط در حین طلاق پیچیدگی خاص خود را داشته و بهصورت کلی ازدواج زن مسلمان با مرد غیرمسلمان باطل بوده و رسمیت ندارد. ازدواج مرد مسلمان با زن غیرمسلمان نیز مشروط به اسلام آوردن زن است و به همین جهت دادگاههای عمومی صلاحیت رسیدگی به مسئله را دارند، اما اگر خروج از اسلام بهواسطه ازدواج صورت گیرد، مسئله ارتداد در بین است که مهمتر از رسیدگی به طلاق میباشد.
The purpose of the present research is the jurisprudential review of judiciary procedures of the divorce for religious-sectional minorities in Iran based on the courts' rules. The research method is descriptive-analytic and the results showed that the Islamic jurisprudence based on the principle of Ibram and Ilzam (insistence and obligation), necessitates respecting to the minorities who live in Iran and gives them autonomy to decide on their own personal affairs. Official minorities in our country have associations which take measures to proceed with the divorce according to their own religion. Co-religion marriages have some special complicacies and in general, the marriage of a Muslim woman to a non-Muslim man is null and void. Besides, the marriage of a Muslim man to a non-Muslim woman is allowed if only the woman becomes Muslim so the general courts do not have qualification to proceed with this issue. However, if one leaves the religion of Islam due to marriage, the issue of apostasy is raised which is more important than following up divorce.