چکیده:
متون دینی همواره در ادیان الهی منبع مهمی برای شناخت معارف قرار گرفته است. تفاوت شیوه در فراگیری این معارف از متون واحد گاه باعث ایجاد اختلاف در احکام و برخی عقاید اسلامی شده است. امروزه نیز بین مذاهب کلامی و فقهی دین مبین اسلام، مباحث زیادی مورد اختلاف واقع شده که منشأ بخش عمدهای از آن، بیتوجهی به نوع استدلال در مباحث مقارن و منطق استدلال است. از این روی، مسئله تحقیق پیشرو، بازبینی روشهای مختلف برای استدلال صحیح و منطقی از متون دینی با روش تحقیق تحلیلی ـ نظری است. یافتههای تحقیق گردآوری روشهای مختلف استدلال در مباحث مقارن با اهل سنت بوده است و مجموع مباحث نشان میدهد که امامیه از روشهای متقن و مورد قبول اهل سنت برای اقناع ایشان استفاده نموده است. روشهایی در زمینههای مفهومشناسی واژگان، قواعد ادبی، روش تفسیر آیات، قواعد اصولی و پاسخ به شبهات احصاء شدهاند که باید در دلالت سنجی ادله نقلی مورد بررسی قرار بگیرند.
Religious texts have always been an important source of knowledge in divine religions. The difference in the method of learning this knowledge from the same texts has sometimes caused differences in some Islamic rules and beliefs. Even today, there are many controversial issues between the theological and jurisprudential schools of the Islamic religions most of which lies in a lack of the type of reasoning in comparative debates and logic of argument. Therefore, the problem of this research is to reconsider different methods for correct and logical reasoning, when useing religious texts, with analytical-theoretical research method. The findings of the research have been a collection of different methods of reasoning in the debates comparable to those of the Sunnis, and the sum of the discussions shows that the Imamiyyah has used sound and accepted methods of the Sunnis to persuade them. Some Methods in the fields of terminology, literary rules, the method of interpretation of verses, basic rules, and answers to doubts have been described, which should be investigated in the semantic analysis of narrative evidence.
Keywords: Denotation, Thematic Interpretation, Context, Methodology, Imamiyya.