چکیده:
محسن کدیور در رساله نقد مجازات مرتد و ساب النبی ضمن نقد آراء برخی از فقهاء در مجازات حکم مرتد و ساب النبی، این مسئله را در مقام افتاء و اجراء حدود، صرفاً برعهده ولی فقیه دانسته و معتقد است اجراء حدود برفرض صحت آن باید در محکمه صالحه انجام پذیرد. وی همچنین بر این عقیده است اجرای حکم مرتد سبب وهن دین و مخالف آیات قرآن و عرف عقلاء میباشد. از دیگر مدعیات وی میتوان به تغییر موضوع ارتداد نسبت به صدر اسلام اشاره کرد. مسئله این تحقیق آن است که آیا مجازات مرتد و ساب النبی سبب وهن دین و مغایر با رحمانیت اسلام است؟ روش تحقیق تحلیلی ـ انتقادی بوده و یافتههای تحقیق نشان میدهد که سیره عقلاء نمی تواند به تنهایی دلیل کافی بر وهنآمیز بودن مجازات مرتد باشد بلکه در تعارض با ادله عقلی و نقلی است و تغییر موضوع ارتداد نیز مستند قابل دفاعی ندارد.
Mohsen Kadivar, in his treatise criticizing the punishment of the apostate and those exerating the Prophet, while criticizing the opinions of some jurists regarding the punishment of the ruling of the two, considers this issue as being the position of ifta and the enforcement of hudud to be solely the responsibility of the jurist and believes that the enforcement of hudud should be in the court. He is also of the opinion that the execution of the verdict of the apostate degrades the position of religion and is against the verses of the Qur'an and the custom of the wise. Among his other claims, we can mention the change of the subject of apostasy in relation to the beginning of Islam. The problem of this research is whether the punishment of the apostate and those exerating the Prophet would weaken the position of religion and be contrary to the mercy of Islam? The research method is analytical-critical, and findings of the research show that the wise manner of viewing cannot alone be a sufficient reason for the brutality of the punishment of the apostate, moreover such an attitude is in conflict with the rational and narrative evidence, and the change of the subject of apostasy does not have a defensible document either.
Keywords: Punishment of Apostate, Punishment of Those Exerating the Prophet, Freedom of Religion, Desecration of Religion, Mohsen Kadivar