چکیده:
رسانههای اجتماعی، علاوه بر نقش رسانهای خود در فضای مجازی، ظرفیت ساماندهی و سازماندهی حرکتهای اجتماعی و مانورهای خیابانی را در فضای حقیقی دارند. شبکههای اجتماعی، شامل: وبلاگها، میکروبلاگها، سایتهای بهاشتراکگذاری لینک، عکس، فیلم و خبر، ویکیها، فرومها، خبرخوانها و سایتهای اجتماعی، از جمله فنّاوریهایی هستند که امکان تعامل اطّلاعات و دیدگاهها را در محیط اینترنت به وجود میآورند.
سرمایهگذاری ایالت متحده روی فنّاوری شبکههای اجتماعی با برنامهریزی، راهبرد مدون و بودجه مصوب در حمایت از اغتشاشهای ایران، نشاندهنده اهمیت فوقالعاده و بهرهگیری ابزاری نظام سلطه از این نوع رسانه است.
در این گفتوگو، حجّتالاسلاموالمسلمین سعید صلح میرزایی، مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم، به بررسی دغدغهها و منظومه فکری رهبری در باره فضای مجازی و آسیبهای این حوزه پرداخته است که در ادامه، تقدیم میشود.
خلاصه ماشینی:
فضای مجازی، مقام معظم رهبری، شبکه ملّی اطّلاعات، جنگ نرم رفاه عمومی، اولویت و آرمان انقلاب اسلامی یکی از اولویتهای رهبر معظم انقلاب، ایجاد رفاه برای مردم است و این مسئله را جزو آرمانهای انقلاب میشمارند؛ چراکه ایشان معتقدند انقلاب اسلامی، اهداف انبیاء را دنبال میکند و هدف انبیا، رسیدن به حیات طیبه است و حیات طیبه نیز در گرو پیشرفت توأمان مادیت و معنویت است.
همین که حالا این بچهها اینجا میگویند ما شوق داریم و ما را بفرستید و چرا نمیفرستید، همان جنگ سخت است؛ از جنگ سخت که احتیاج دارد به هیئت اندیشهورز برای ترسیم و تعیین حدود این کار که چه کسی برود، کِی برود [و] چهجوری برود، تا جنگ نرم که جنگ نرم، یک عرصه بسیار وسیعی است و روزبهروز هم با گسترش این فضای مجازی دارد گستردهتر میشود و خیلی هم خطرناکتر از جنگ سخت است؛ یعنی در جنگ سخت، جسمها به خاک و خون کشیده میشوند؛ [ولی] روحها پرواز میکنند و میروند به بهشت؛ [اما] در جنگ نرم، اگر خدای نکرده دشمن غلبه بکند، جسمها پروار میشوند و سالم میمانند؛ [ولی] روحها میروند به قعر جهنم؛ فرقش این است؛ لذا این خیلی خطرناکتر است؛ هیئت اندیشهورز لازم دارد؛ تا سازندگی که بسیج یکجاهایی مشغول سازندگی است؛ تا تقسیم مأموریتهای جغرافیایی؛ همینکه آمایش سرزمینی میگویند؛ در یک نقطهای از کشور، بسیج میتواند یک کاری را انجام بدهد که در نقطه دیگر یا نمیتواند انجام بدهد آن کار را، یا لازم نیست انجام بدهد.