چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی نگرش گروههای اجتماعی مختلف به فرهنگ ایثار و شهادت و راهبردهای تقویت آن میباشد. تحقیق حاضر از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان ادارات آموزشوپرورش و کلیه کارکنان اداره کل علوم پزشکی استان خراسان شمالی بودهاند که تعداد آنان 986 نفر میباشند. طبق فرمول کوکران حجم نمونه مکفی برای جامعه 277 نفر شد که این تعداد به وسیله شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای مشخص شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق دو پرسشنامه «فرهنگ ایثار و شهادت» و «راهبردهای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت» بوده است. در نتایج پژوهش هشت گویه را جزو عوامل مختلف تأثیرگذار بر فرهنگ ایثار و شهادت شناسایی شد. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد که راهبردهای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، از نظر گروههای مختلف متفاوت است و آموزشوپرورش تنها ستون ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نمیباشد و در جامعه باید از سایر نهادهای اجتماعی نیز بهره برد. تغییر نگرش افراد به مسئله ایثار و شهادت با اینکه برای آموزشوپرورش یک فرصت است، اما غفلت سایر نهادها و سازمانها از این امر برای جامعه تبدیل به تهدید خواهد شد.
The purpose of this study is to investigate the attitudes of different social groups towards the culture of self-sacrifice and martyrdom and strategies to strengthen it.The present study is descriptive-survey in terms of data collection method. The statistical population of this study included all employees of North Khorasan Education Departments and all employees of North Khorasan General Directorate of Medical Sciences, whose number is 986 people. According to the Cochran's formula, the sample size was sufficient for a population of 277 people, which was determined by stratified random sampling. The data collection tools in this study were two questionnaires: "Culture of Sacrifice and Martyrdom" and "Strategies for Promoting the Culture of Sacrifice and Martyrdom". In the results of the research, we identified eight items among the various commoners influencing the culture of self-sacrifice and martyrdom. The results of the study also show that the strategies for promoting the culture of self-sacrifice and martyrdom are different from different groups and education is not the only pillar of promoting the culture of self-sacrifice and martyrdom and other social institutions should be used in society. And changing the attitude of individuals to the issue of self-sacrifice and martyrdom, although it is an opportunity for education, the neglect of other institutions and organizations will become a threat to society.
خلاصه ماشینی:
همچ(ين نتاي، پژوهش نشان مي دهد که راهبتدهاي تتوي، فته( اي ار و شهادت، از نظت گتوههاي مختلف متفاوت است و آموزشوپتورش ت(ها ستون تتوي، فته( اي ار و شهادت نمي باشد و در گامعه بايد از سايت نهادهاي اگتماعي نيز بهته بتد.
آنها با رفتار و گفتار اود و نوع آموزشي که در کلس ارائه مي ده(د، مي توان(د تحولت عظيم و شگتفي را در وگود دانش آموزان ايجاد کتده و الگوي م(اسبي بتاي آنها در زمي(ه شکلگيت ي ارزشها باش(د )کمالي کارسالري، ٢٢٨٧: ٠٢ ؛ ب(ابتاين نظام آموزشي کشور در راستاي گستتش فته( م کور که گزء ارزشهاي والي گامعه اسلمي ايتان است بايد تلش گستتدهاي داشته باشد )صالحي، اکبتپور، ٢٢٨٧: ٣٠٢ .
ل ا مطالعهي حاضت بت لزوم توگه بيشتت به فته( اي ار و شهادت در گتوههاي اگتماعي مختلف )کارک(ان آموزشوپتورش ، کارک(ان دانشگاه علوم پزشکي، بسيجيان، سازمان ورزش و گوانان، کارک(ان دانشگاه آزاد صورت گتفته است و با ع(ايت به نقش و اهميت نگتش گتوههاي اگتماعي مختلف در احيا و زنده نگهداشتن فته( اي ار و شهادت بتاي محقن اين سسال مطتح مي باشد که آيا بين نگتش گتوههاي اگتماعي مختلف در گتوههاي اگتماعي مختلف و فته( اي ار و شهادت رابطه مع(ي داري وگود دارد؟ در استان اتاسان شمالي با داشتن هزاران شهيد، شهيد گم(ام، مفقودالثت، گانباز و آزاده بيش از سايت استانها، ضتورت و بستتسازي فته( اي ار و شهادت احساس مي شود.
Culture 26 عبارت است از مجموعه آگاهي ها، باورها، آداب و اعتقادات و اعمالي که موگب وصل انسان به عالي تتين و والتتين درگه اي ار و کمال، يع(ي متگ آگاهانه در راه ادا مي گتدد و همچ(ين هتگونه آثار باقي مانده از شهدا و اي ارگتان درباره اي ار، شهادت، شهيد، سيته و روش و پيام شهيدان و بالاته تتبت پاک و مقدس آنان بخشي از اين فته( است )غفاري هشجين و ااکزاد، ٢٢٨٦: ٢٨٢ .