چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناخت عوامل مؤثر بر رفتار انتخاباتی رأیدهندگان در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 و اندازهگیری و تحلیل میزان تأثیر هر یک از این عوامل انجام شده است. پژوهش حاضر ازنظر جهتگیری، کاربردی و نوع پژوهش توصیفی است که از روش پیمایش استفاده شده است. جامعه آماری شهروندان منطقه هشت شهر تهران است که با روش نمونهگیری سیستماتیک تعداد 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد3/26درصد پاسخگویان در حد «خیلی زیاد یا زیاد»، 1/21درصد «تا حدی» و 6/52درصد در حد «کم یا خیلی کم» به شرکت در انتخابات تمایل دارند. در این میان شاخصهای شخصیت کاندیداها و سبک رسانهای مورد استفادهشان بیش از شاخصهای نهاد رسانهای و نهادهای اجتماعی بر رفتار انتخاباتی شهروندان تأثیرگذار است. بنابراین میتوان گفت که شهروندان در نمونه مورد مطالعه برای انتخاب رئیس جمهور، بیشتر بر اساس شخصیت کاندیدا (کارآمدی و عملکرد، تجربه کاری و سابقه مدیریت، خصوصیات فردی مانند صداقت و مردمی بودن و جوان بودن) و سبک رسانهای وی (مناظرات تلویزیونی و سخنرانیها و برنامههای اعلام شده) گزینه نهایی خود برای رأی دادن را مشخص میکنند.
The aim of this study was to identify the factors affecting the electoral behavior of voters in the 1400 presidential election and to measure and analyze the impact of each of these factors. The present research is descriptive in terms of orientation, application and type of research using the survey method. The statistical population is the citizens of the eight districts of Tehran that 384 people have been selected as a statistical sample by systematic sampling method. Required data were collected using a questionnaire.The results of this study show that 26.3% of respondents are "very much or very much", 21.1% are "somewhat" and 52.6% are "more or less" willing to participate in elections. Meanwhile, the personality indicators of the candidates and the media style used by them are more influential on the electoral behavior of citizens than the indicators of the media institution and social institutions. Therefore, it can be said that the citizens in the study sample for electing the president are mostly based on the candidate's personality (efficiency and performance, work experience and management background, personal characteristics such as honesty, popularity and youth) and his media style (TV debates). And announcements and announced programs) determine their final choice for voting.