چکیده:
با ورود بهعصر جدید، کشورهای مختلف جهان، امواجی از ناسیونالیسیم و در کانون آن، ملتسازی را تجربه نمودند. متأثر از این رویداد، ایران نیز روند جدید نوسازی در ابعاد متعدد آن را در راستای استقرار ملت به مفهوم مدرن در عصر رضاشاه با مرجعیت دولت مرکزی آغاز نمود. به همین جهت به شکلی ناقص و سطحی و با توسل به عناصر اقتدارآمیز دولت مدرن، تلاشهایی در راستای تکوین فراگرد ملتسازی توسط رضاشاه آغاز گردید. اما روند ملتسازی مسیر خود را بدون توجه به زیرساختها و سازوکارهای حاکمیت دموکراتیک و از طریق سرکوب و ارعاب روشنفکران و نخبگان سیاسی و فرهنگی، تحمیل فرآیندهای یکسانسازی اجتماعی، نهادی و ایدئولوژیک و عدم بکارگیری سیاستهای متناسب با ارزشها و هویتجمعی شهروندان اعم از حوزههای آموزش، الگوهای زبانی مشترک و مبانی اعتقادی، پیمود. بر این اساس، این پژوهش با عطف توجه به فراز و فرود شکلگیری مفهوم ملت در اعصار تاریخی، واکاوی تکوین فرایند ملتسازی در ایران معاصر را، با عطف توجه به دوران رضاشاه، در کانون تمرکز و تحلیل خود قرار داده است. با توجه به این مهم، پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که چرا ملتسازی با وجود پیشینهی نسبتاً طولانی آن، ناقص و ناتمام باقی مانده است؟ فرضیه پژوهش: بهنظر میرسد که ملتسازی در ایران بهرغم پیشینه نسبتا طولانی آن، در دوران رضاشاه صرفاً در چارچوب یک فرایند تحمیلی وسطحی به اجرا درآمد و با همکاری نخبگان و پذیرش عمومی مواجه نشد. روش تحقیق در این پژوهش، مبتنی بر تبیین عِلّی و نوع پژوهش کاربردی است.
With the advent of the new age, different countries of the world experienced waves of nationalism and, at the heart of it, nation-building. Iran also began a new process of modernization in various dimensions in order to establish the nation in the modern sense in the era of Reza Shah with the authority of the central government. Therefore, in an incomplete and superficial way, efforts were made by Reza Shah to develop the process of nation- building. But the process of nation-building has taken its course without regard to the infrastructure and mechanisms of democratic governance and through the repression and intimidation of intellectuals and political and cultural elites, the imposition of social-institutional, and ideological unification processes, and the inappropriateness policies against the values and collective identity of citizens. This study, has focused on the development of the process of nation-building in contemporary Iran, focusing on the era of Reza Shah, in the center of its attention and analysis. Given this importance, the main question of the present study is why nation-building, despite its relatively long history, has remained incomplete and unfinished. Research Hypothesis: It seems that nation-building in Iran, despite its relatively long history, during the reign of Reza Shah was carried out only in the framework of an imposed and superficial process and did not face the cooperation of elites and public acceptance. The research method in this article is based on causal explanation and it is classified as an applied research.