چکیده:
دریای خزر بـا مـوقعیت ژئوپلیتیکی و ژئواکـونومیکی ویژه ای کــه دارد، جـایگـاه و اهمیـت خاصـی بـرای کـشـورهای ساحلی دارد. همچنین در معادلات منطقه ای و جهانی مورد توجه قدرت های جهانی است . منافع ملـی و امنیـت مـلـی کـشورهای ساحلی دریای خزر ایجاب میکند که صـلح و آرامـش در مـنطقه حـکم فـرما باشد و از هر گـونـه اقــدامی کـه منجر به بروز تشنج میان کشورهای ساحلی شود، اکیدا خودداری شود. در این خصوص از منظر حقوق بین الملل می توان این راهکارها را ارائه نموداز نظر حقوق بین المـلل ، دریا و دریاچـه هـایی نظیر دریای مازندران که به دریای آزاد راه ندارنـد در حکـم آب هــای داخـلی مـیباشند و از مـحدوده ی کـنوانسیون حـقوق دریایی سال ١٩٨٢ خارج هستند. بنابراین اولا: در این نوع آب هـا آزادی دریا نوردی وجود ندارد، ثانیا: رژیم حقوقی کشتی رانی و تعیین مرزها تابع قراردادهای فی مابین و یا تصـرف دولت های ساحلی از این دریاست . در صورت عدم وجود مـعاهده ، به هـر ترتیـب فـرض بـر مسـاوی بـودن حقـوق دولت های ساحلی است ، ثالثا: منابع دریایی و ماهیگیری منحصر دولت های ساحلی است .
The Caspian Sea, with its special geopolitical and geoeconomic position, has a special place and importance for the coastal states. It is also considered by regional powers in regional and global equations. The national interests and national security of the littoral states of the Caspian Sea require that peace and tranquility prevail in the region and that any action that leads to conflict between the littoral states be strictly self-controlled. In this regard, from the point of view of international law, these solutions can be presented. . Therefore, firstly: in this type of waters, there is no freedom of navigation. In the absence of a treaty, the rights of coastal States are in any case assumed to be equal. Third, the maritime resources and fisheries are limited to coastal States.Third, the maritime resources and fisheries are limited to coastal States.Third, the maritime resources and fisheries are limited to coastal States.