چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش خلاقیت پریز بر تعاملات اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان دوره اول متوسطه شبستر در سال تحصیلی 98-97 با روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شبستر به تعداد 1524 نفر تشکیل دادند که از بین آنها نمونهای به تعداد 30 نفر از دانش آموزان پایه هشتم با روش نمونهگیری در دسترس بر اساس ملاک ورود که کسب پایینترین نمره در پرسشنامهها بود انتخاب و به صورت تصادفی، 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل جای گرفتند. سپس برنامه آموزش خلاقیت پریز طی 8 جلسه به گروه آزمایش ارائه گردید. پس از اتمام آموزش، دوباره پرسشنامهها توسط گروه آزمایش و کنترل تکمیل شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه سازگاری فردی- اجتماعی کالیفرنیا (1953) و تعاملات اجتماعی صادق پور و رمضان نژاد (1395) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و نرمافزار spss24 استفاده شد. نتایج نشان داد میانگین تعاملات اجتماعی و سازگاری اجتماعی در گروه آزمایش، پس از آموزش به طور معنیداری افزایش یافته است و در نمرات پس آزمون تعاملات اجتماعی و سازگاری اجتماعی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، تفاوت معناداری وجود دارد. بنابراین میتوان گفت برنامه آموزش خلاقیت پریز بر ارتقاء تعاملات اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر تأثیر داشته است (05/0p <).
The present research aimed to investigate the effectiveness of the PRIZ creativity training program on social interactions and social adjustment of first-year high school students of Shabestar in the academic year of 2018-2019 with a Semi-experimental research method in the pre-test and post-test design with the control group. The statistical population included all first-year high school female students of Shabestar (n=1524), among whom used convenience sampling to select 30 eighth-grade students based the inclusion criterion was obtaining the lowest score in questionnaires Selected and randomly assigned them to the experimental (n=15) and control (n=15) groups. Then, the PRIZ creativity training program was presented to the experimental group in 8 sessions. At the end of the training, the experimental and control groups completed the questionnaires again. The research instruments were the individual-social adjustment (California, 1953) and social interactions (Sadeghpour & Ramezannejad, 2016) questionnaires. Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) and SPSS version 24 software were used to analyze the data. The results showed that the experimental group's mean of social interactions and social adjustment increased significantly after training. There was a significant difference in the post-test scores of social interactions and social adjustment in the experimental group compared to the control group. Therefore, the PRIZ creativity training program promotes female students' social interactions and social adjustment
Conflict of interest
"According to the authors, the article did not have any conflict of interest.
خلاصه ماشینی:
نتايج مطالعات انجام يافته توسط جعفرزاده قديمي، عبدالتاجديني و جعفرزاده قديمي (١٣٩٩)، جعفرزاده قديمي، عبدالتاجديني و حسيني نسب (٢٠٢٠) نشان داد برنامه آموزش خلاقيت پريز تأثير معناداري بر افزايش و ارتقاي تاب آوري و تعاملات اجتماعي کارکنان و سازگاري فردي و اجتماعي دانش آموزان دارد.
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي برنامه آموزش خلاقيت پريز بر تعاملات اجتماعي و سازگاري اجتماعي دانش آموزان انجام گرفت .
به طورکلي نتايج اين مطالعه بر اهميت برنامه آموزش خلاقيت پريز بر ارتقا و بهبود تعاملات اجتماعي و سازگاري اجتماعي دانش آموزان تأکيد دارد.
The effect of communication skills training on social adjustment and academic achievement of Zanjan high school students.
The effectiveness of life skills training on adjustment (social, educational, emotional) of martyrs’ children.
The Effectiveness of PRIZ Creativity Training Program on the Individual-Social Adaptation of High School Students in Shabestar.
Investigating the Impact of Learning Organization Components on Organizational Innovation (Case Study: Islamic Azad University), Iranian journal of educational Sociology, 1(7), 180-197.
Relationship between creative aspects and psychological, family and social adjustment in students.
Quarterly Journal of Social Work, 5 (3):23-30 [In Persian] Moradizadeh, S.
The effect of communication skills training on social adjustment of female high school students in Khorramabad in 2014-15 academic year.
Investigating the effect of assertiveness training on social skills components of female pre-university students.
The relationship between emotional creativity and self-efficacy with individual and social adjustment of students of Islamic Azad University, Tehran Research Sciences Branch.